Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Nejlepší město pro cyklisty? Hradec Králové, rozhodli „kolisté“

Autor: sou - 
14. července 2016
06:01

Hradec Králové je podle ankety Cyklobaromert nejpříjemnějším městem pro cyklisty. Rozhodlo o tom více než třináct set účastníků projektu Do práce na kole. Navíc z ní vyplynulo, že cyklisté nejsou moc spokojeni se šířkou nebo kvalitou povrchu cyklostezek, protože žádné z měst se nedostalo pod známku tři. Naopak nejsmířlivější byli v otázkách stavu cyklodopravy. Nadace partnerství, která anketu pořádala, ji hodlá každoročně opakovat a rozšiřovat do dalších měst.

Vítězný Hradec Králové obdržel od cyklistů nejlepší výslednou známku 2,75, díky čemuž získal od Nadace Partnerství sčítání cyklistů pomocí elektronických sčítačů Eco-counter na tři měsíce zdarma. Až za ním pak následují se shodnou výslednou známkou 2,85 Pardubice a Otrokovice. 

Na opačném konci pořadí se umístilo severočeské duo Liberec, s výslednou známkou 3,76, a Ústí nad Labem s jednoznačně nejhorším výsledkem 4,25. Radovat se nemohou ani v moravské a pražské metropoli. Třetí místo od konce pro Brno ani čtvrté pro Prahu ale odráží aktuální stav cyklodopravy v obou městech. 

Do ankety se mohli zapojit pouze účastníci kampaně Do práce na kole. „Rozhodli jsme se využít kampaně, abychom zjistili pocity českých uživatelů kol. Právě oni tak vystavili svým městům vysvědčení a rozhodli, že vítězem ankety Cyklobarometr měst 2016 je Hradec Králové,“ vysvětluje Daniel Mourek z Nadace Partnerství, která anketu společně s dalšími partnery organizovala. 

Cyklisté jsou nejvíc nespokojení s komfortem cyklostezek

Na stupnici od jedné do šesti odpovídalo pak celkově třináct set cyklistů na třicet otázek týkajících se infrastruktury, bezpečnosti, ale i například vztahu veřejné správy k rozvoji cyklodopravy. Největší výhrady mají ke komfortu na cyklostezkách, kde hodnotili například jejich šířku nebo kvalitu povrchu. Žádné z hodnocených měst se nedostalo pod známku 3, nejlépe hodnocené jsou v tomto směru Otrokovice. 

Známkovala se ale i cyklodoprava jako taková. Obecně v ní byli lidé nejsmířlivější. Odpovídali na otázky třeba o tom, zda je pro ně jízda na kole ve městě spíše zábava, nebo naopak, kolik se toho ve městě pro cyklistiku dělá, jak je cyklistika propagována nebo zda se na cyklostezkách cítí bezpečně. Průměrná známka všech hodnocených měst dohromady byla 2,94. Nejlepší výsledek pak znovu získal celkový vítěz ankety - Hradec Králové. Respondenti ho ocenili známkou 2,25. 

Město je organismus, kde by jednotlivé druhy doopravy měly být v rovnováze

Cyklistická kultura má vliv na celkovou spokojenost s životem ve městech. „Za to, jakým dojmem město působí, mohou nejen specializovaná opatření pro cyklisty, ale také například množství tranzitní dopravy, velikost města a kvalita veřejné dopravy,“ říká Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu s tím, že město se jako organismus, kde by jednotlivé druhy dopravy, včetně cyklistické, měly být v rovnováze. 

Anketu pod značkou Cyklobarometru hodlá Nadace Partnerství pořádat pravidelně a rozšířit ji i do měst, která se kampaně neúčastní. „V Německu se do podobné ankety zapojuje každé dva roky více jak sto tisíc respondentů, kteří hodnotí téměř pět set německých měst. Trendy ve vnímání cyklistiky v jednotlivých městech jsou pro místní politiky důležitou zpětnou vazbou,“ uzavřel Mourek.

bizon_pepa ( 14. července 2016 08:42 )

Koliste jsou cyklobuzny nebo je to za nejaka nova odruda?

Zobrazit celou diskusi