Boj proti demenci? Pomoct můžete i z tepla domova, stačí „zapařit“ hru

Autor: Veronika Šmídová - 
19. května 2016
19:46

Hry, ať již mobilní či počítačové, mají trochu neprávem pověst žroutů času a nanicovaté kratochvíle. Skrývá se v nich ale nečekaný vědecký potenciál, jak ukazuje také aktuální herní aplikace Sea Hero. Na první pohled jde „jen“ o povedou plošinovku, během které jakožto mořeplavci brázdíte vody a pronásledujete kouzelné nestvůry. Ve skutečnosti aplikace představuje umně zamaskovaný výzkum Alzheimerovy choroby.  Stáhnout si ji mohou i čeští zájemci.

Pokrok při výzkumu Alzheimerovy nemoci je v současnosti brzděn tím, že existuje pouze malé množství komparativních dat - lékaři tedy nevědí, co je normální pro většinu populace. Studie jsou nákladné – musíte sehnat skupinu testovaných osob, věnovat jim čas a personál,“ popisuje Blesk.cz pozadí vzniku projektu Martina Kemrová, senior manažerka firemní komunikace společnosti T-Mobile, jejíž majitel Deutche Telekom se na vývoji podílel. 

Právě problém efektivnosti výzkumu aplikace Sea Hero do jisté míry řeší. Během hry jsou totiž automaticky sbírána od všech účastníků data o jejich postupu. Konkrétně se zaznamenávají údaje z oblasti prostorové orientace - tuto schopnost napadá Alzheimerova nemoc jako první. Vědci tak mohou porovnat vnímání a reakce běžné populace a jedinců s demencíJedna minuta hraní přitom vygeneruje takový objem dat, který by vědci standardním způsobem sbírali 2,5 hodiny.

Hra Sea Hero pomáhá s výzkumem demence. Hra Sea Hero pomáhá s výzkumem demence. | T-Mobile

„Tím, že lidé na celém světě hrají tuto navigační hru, jsou na principu Big Dat sbírána data, jejichž interpretací lze stanovit, co je a co není v určitém věku a pro určité pohlaví normální. Tak bude možno zpřesnit diagnostiku a podchytit příznaky dříve. Pro výzkumníky mají data velký potenciál – už za první tři dny si hru stáhlo 0,5 milionů lidí na celém světě a podařilo se shromáždit data ekvivalentní 725 letům laboratorních testů,“ vysvětluje Kemrová k projektu, jehož vývoj trval zhruba rok.

Podíleli se na něm kromě telekomunikační společnosti také vědci z pracovišť Alzheimer’s Research, University College London, University of East Anglia a herní vývojáři Glitchers. V Česku aplikaci podporuje Alzheimer nadační fond.

Vědci se samozřejmě na prostorovou orientaci ve vztahu k Alzheimerově chorobě zaměřovali již dříve. V Česku se problémem zabývá například Fakultní nemocnice Motol. Ta dokonce ve svém areálu ve spolupráci s Akademií věd vybudovala lidské bludiště, ve kterém mohou být subjekty testovány na stejné bázi, jako se tomu děje u myší. 

Počítačové verze jsou asi o 20 % méně přesné než reálná verze bludiště umístěná v Motole, ale zase se snadněji zadávají pacientům, takže jejich použití je velmi přínosné a praktické,“ nastiňuje pro Blesk.cz výhody a nevýhody Šárka Kovandová, ředitelka Alzheimer nadačního fondu.

Z toho důvodu vidí v projektech typu Sea Hero velkou budoucnost. Zatím se tak intenzivně nevyužívaly, protože chyběl dostatečně pokročilý systém Big Data, který by dokázal údaje zpracovat. Toto omezení ale padlo. „Snad tyto odvážné a pionýrské kroky budou inspirovat následovníky i v dalších oborech,“ doufá Kovandová.

Kromě demence i somálští piráti

I když má projekt Sea Hero primárně vědecký záměr, na zábavě mu to nikterak neubírá. Alespoň podle recenzí hráčů na internetu. Pochvalují si celkové zpracování i příběh. Ten je samozřejmě tématicky zaměřený právě na ztrátu paměti. Hráč se na jeho počátku vtělí do role dvou mořeplavců - otce a syna. Bok po boku spolu po léta brázdili oceány a hledali bájná monstra, aby je mohli zachytit na stránky deníku. Otec ale zestárl a všechny krásné vzpomínky na dobrodružství i chvíle s potomkem mu vyrvala nemoc. Syn ho tak bere na poslední plavbu, aby mu zážitky připomněl.

Sea Hero je první projekt tohoto typu, který sbírá data v tak velkém rozsahu. Koncept crowdsourcingových her, který v podstatě využívá kolektivní myšlení, ale nový není. Například americký Úřad pro námořní výzkum spustil v roce 2011 on-line hru, která měla přinést nové strategie v boji proti somálským pirátům. Tisíce lidí tak zábavným způsobem řešily zapeklitý problém, s kterým si oficiální místa nevěděla rady.

Zobrazit celou diskusi