Boj proti demenci? Pomoct můžete i z tepla domova, stačí „zapařit“ hru
Hry, ať již mobilní či počítačové, mají trochu neprávem pověst žroutů času a nanicovaté kratochvíle. Skrývá se v nich ale nečekaný vědecký potenciál, jak ukazuje také aktuální herní aplikace Sea Hero. Na první pohled jde „jen“ o povedou plošinovku, během které jakožto mořeplavci brázdíte vody a pronásledujete kouzelné nestvůry. Ve skutečnosti aplikace představuje umně zamaskovaný výzkum Alzheimerovy choroby. Stáhnout si ji mohou i čeští zájemci.
„Pokrok při výzkumu Alzheimerovy nemoci je v současnosti brzděn tím, že existuje pouze malé množství komparativních dat - lékaři tedy nevědí, co je normální pro většinu populace. Studie jsou nákladné – musíte sehnat skupinu testovaných osob, věnovat jim čas a personál,“ popisuje Blesk.cz pozadí vzniku projektu Martina Kemrová, senior manažerka firemní komunikace společnosti T-Mobile, jejíž majitel Deutche Telekom se na vývoji podílel.
Právě problém efektivnosti výzkumu aplikace Sea Hero do jisté míry řeší. Během hry jsou totiž automaticky sbírána od všech účastníků data o jejich postupu. Konkrétně se zaznamenávají údaje z oblasti prostorové orientace - tuto schopnost napadá Alzheimerova nemoc jako první. Vědci tak mohou porovnat vnímání a reakce běžné populace a jedinců s demencí. Jedna minuta hraní přitom vygeneruje takový objem dat, který by vědci standardním způsobem sbírali 2,5 hodiny.
„Tím, že lidé na celém světě hrají tuto navigační hru, jsou na principu Big Dat sbírána data, jejichž interpretací lze stanovit, co je a co není v určitém věku a pro určité pohlaví normální. Tak bude možno zpřesnit diagnostiku a podchytit příznaky dříve. Pro výzkumníky mají data velký potenciál – už za první tři dny si hru stáhlo 0,5 milionů lidí na celém světě a podařilo se shromáždit data ekvivalentní 725 letům laboratorních testů,“ vysvětluje Kemrová k projektu, jehož vývoj trval zhruba rok.
Podíleli se na něm kromě telekomunikační společnosti také vědci z pracovišť Alzheimer’s Research, University College London, University of East Anglia a herní vývojáři Glitchers. V Česku aplikaci podporuje Alzheimer nadační fond.
Vědci se samozřejmě na prostorovou orientaci ve vztahu k Alzheimerově chorobě zaměřovali již dříve. V Česku se problémem zabývá například Fakultní nemocnice Motol. Ta dokonce ve svém areálu ve spolupráci s Akademií věd vybudovala lidské bludiště, ve kterém mohou být subjekty testovány na stejné bázi, jako se tomu děje u myší.„Počítačové verze jsou asi o 20 % méně přesné než reálná verze bludiště umístěná v Motole, ale zase se snadněji zadávají pacientům, takže jejich použití je velmi přínosné a praktické,“ nastiňuje pro Blesk.cz výhody a nevýhody Šárka Kovandová, ředitelka Alzheimer nadačního fondu.
Z toho důvodu vidí v projektech typu Sea Hero velkou budoucnost. Zatím se tak intenzivně nevyužívaly, protože chyběl dostatečně pokročilý systém Big Data, který by dokázal údaje zpracovat. Toto omezení ale padlo. „Snad tyto odvážné a pionýrské kroky budou inspirovat následovníky i v dalších oborech,“ doufá Kovandová.
Kromě demence i somálští piráti
I když má projekt Sea Hero primárně vědecký záměr, na zábavě mu to nikterak neubírá. Alespoň podle recenzí hráčů na internetu. Pochvalují si celkové zpracování i příběh. Ten je samozřejmě tématicky zaměřený právě na ztrátu paměti. Hráč se na jeho počátku vtělí do role dvou mořeplavců - otce a syna. Bok po boku spolu po léta brázdili oceány a hledali bájná monstra, aby je mohli zachytit na stránky deníku. Otec ale zestárl a všechny krásné vzpomínky na dobrodružství i chvíle s potomkem mu vyrvala nemoc. Syn ho tak bere na poslední plavbu, aby mu zážitky připomněl.
Sea Hero je první projekt tohoto typu, který sbírá data v tak velkém rozsahu. Koncept crowdsourcingových her, který v podstatě využívá kolektivní myšlení, ale nový není. Například americký Úřad pro námořní výzkum spustil v roce 2011 on-line hru, která měla přinést nové strategie v boji proti somálským pirátům. Tisíce lidí tak zábavným způsobem řešily zapeklitý problém, s kterým si oficiální místa nevěděla rady.