Skřípání, drhnutí, příliš vysoký práh: Takhle poznáte nebezpečný výtah
V Teplicích se o víkendu propadl o dvě patra výtah se čtyřmi lidmi. Všichni vyvázli s lehčími zraněními, shodli se ale na tom, že do výtahu už nikdy nevkročí. Díky prastaré vyhlášce zřejmě dělají dobře. Dá se vůbec poznat, že je výtah bezpečný?
„Jeli jsme nahoru. Najednou začal výtah vydávat divné zvuky, takové vrčení to bylo, pak už jsme letěli dolů. Byl to strašný zážitek,“ řekla Miluše B., jedna z těch, se kterými se výtah v paneláku propadl. Kabina padala asi osm metrů, pak se zarazila mezi 4. a 3. poschodím.
Odborník: Podobné nehody se často nestávají
Nehody výtahu, kdy zatížená klec výtahu sjede z nějakého důvodu na zachycovače, se přitom podle odborníků nestávají často. „Důvody, proč se klec výtahu může dát samovolně do pohybu směrem dolů, se nabízejí zejména - utržení vyvažovacího závaží, přetržení nosných prostředků a porucha konstrukce brzdy pohonu. Všechny tyto skutečnosti by měly být kontrolovány v rámci výkonu odborných prohlídek prováděných servisní firmou v intervalu 3 měsíců v souladu s Českými technickými normami (ČSN) a zjištěná možná provozní rizika by měla být co nejdříve odstraněna. Souhlas k tomu ale musí dát vlastník výtahu,“ řekl Blesk.cz Jan Dvořák, sekretář Unie výtahového průmyslu ČR.
40 tisíc vadných výtahů
Výtahy by se sice kontrovat měly, ale podle současné právní úpravy je na vlastníkovi výtahu, zda v případě zjištění závady bude problém nějak řešit. Podle Dvořáka je v Česku 135 tisíc výtahů, 95 tisíc je určeno pro přepravu osob a z toho až 40 tisíc z nich vykazuje velká bezpečnostní rizika. „Smrtelné úrazy a těžká poškození zdraví se dějí s odhadovaným průměrem 2 smrtelné úrazy a cca 3 těžká poškození zdraví ročně,“ shrnuje Dvořák statistiku úrazů ve výtazích.
Jak si dát pozor?
Podle Dvořáka byste se měli mít na pozoru, pokud jedete výtahem, který byl instalován před datem 1. 10. 1999. Jakékoliv podezřelé chování výtahu, které se vám nezdá, byste měli hlásit servisní firmě. Problémem může být skřípění kovu, drhnutí, vibrace nebo pokud výtah zastaví mimo podlahu.
Dále byste si měli dávat pozor, pokud:
- Šachetní dveře výtahu nejdou otevřít i v případě, že za nimi v šachtě není klec výtahu a hrozí tak pád do šachty.
- Klec nemá klecové dveře vůbec nebo jsou sice nainstalovány, ale
elektricky překlemovány, a tedy nefunkční, a to zejména pokud si vezete věci, které mohou spadnout mezi práh klece výtahu a čelní stěnu šachty výtahu. (Děti tam často házejí své hračky). - Sledujte, jak při vstupu do klece výtahu nebo při výstupu z klece, klec vlastně zastavila, zda práh klece nevytvořil moc velký schod vůči nástupišti. V úvahu připadá i 10 a více centimetrů, což zejména senioři mnohdy nezvládají.
- Dávejte velký pozor na proražené drátosklo šachetních dveří výtahů. Sklo lze prorazit již silou kolem 5 kg. V této situaci pozor na děti, nejen že sklo lehce vysklí, ale mají tendenci strkat do vzniklého otvoru vše možné, včetně svojí hlavy.
Jak se vyhnout problémům při jízdě výtahem?
- Připravte se na možný výpadek elektrického proudu, nikdy nechoďte do výtahu bez mobilu. Ve výtahu můžete totiž uvíznout na velmi dlouhou dobu a pomoci se nijak nedovoláte. Podle Unie výtahového průmyslu je „rekord“ v nedobrovolném pobytu ve výtahu 52 hodin.
- Pozor na volně visící provazy, aby se za jízdy nezachytily do prostoru mezi výtahem a stěnou. Zvláště dávejte pozor na vodítka vašich domácích mazlíčků.
- Než nastoupíte do výtahu, ujistěte se, že výtahová klec opravdu stojí.
- Nenaskakujte do výtahu na poslední chvíli a nebezpečné je i přerušování zavírání dveří rukou nebo nohou - fotobuňky mohou být nefunkční.
- V případě problémů se nesnažte dostat do výtahové šachty. Nehody se tam totiž stávají i odborníkům.
- „Zvláštní pozor je třeba vždy dávat, pokud nastane potřeba svézt směrem dolů kolo, židle, křeslo pro invalidy atd., kdy je nutné tyto věci ponechat vzadu v kleci a sám si stoupnout k probíhající čelní stěně šachty výtahu,“ varuje Dvořák.