Za odtahovku na dálnici dáte i desítky tisíc navíc. U Ťoka se hájí rychlostí
Pokud bouráte na dálnici, zpravidla potřebujete odtahovku. Ta vás ale může vyjít pořádně draho. Jak upozornil portál Kverulant.org, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má na každý úsek nasmlouvanou odtahovou firmu. A vy si často ani nemůžete zavolat vlastní, která by vyšla mnohem levněji. Podle ministerstva dopravy vedeného Danem Ťokem (za ANO) má ŘSD ze zákona povinnost zprůjezdnit úsek co nejrychleji, proto vytvořila síť odtahovek. A to se promítá do vyšší ceny.
Kverulant.org upozornil, že ŘSD rozdělilo dálnice na několik úseků a pro každou část podepsalo bez výběrového řízení smlouvu s odtahovou službou. „Ta má pro daný úsek od ŘSD zajištěn faktický monopol. Problém spočívá v tom, že tyto odtahové služby jsou výrazně předražené,“ píše portál.
A přidává příklady. Odtažení do vzdálenosti 50 kilometrů vyšlo určitého motoristu na 10 tisíc korun, ačkoliv asistenční služba garantovaná pojišťovnou požaduje za totéž 3500 korun.
Navíc řidič podle portálu od policisty slyšel, že si nemůže zavolat vlastní odtah, protože vozidlo se musí z dálnice odstranit urychleně. A to přitom provozu nepřekáželo.
Překvapený byl i dopravce, který dostal fakturu za odtah nákladního auta na 130 tisíc korun bez DPH. Přitom odtahovka na místě odhadla cenu za vyproštění na 40 tisíc korun, a i to se řidiči zdálo moc.
„Česká kancelář pojistitelů si kvůli tomuto nešvaru zadala průzkum, z něhož vyplynulo, že společnosti, které mají od ŘSD monopol na dálnicích, mají odtahy předražené průměrně o 200 procent oproti ostatním firmám. To pojišťovna zcela logicky hradit nemůže a rozdíl zaplatí nešťastný motorista,“ píše Kverulant.org.
Ministerstvo: ŘSD musí odtahovat rychle, proto je dražší
Ministerstvo dopravy ale tvrdí, že ŘSD provádí odtahy pouze u vozidel, která policie označí jako překážku silničního provozu.
„Pokud dopravě na dálnici nebrání, může si řidič zvolit jakou chce odtahovou službu. Povinnost ŘSD na zprůjezdnění dálnice znamená, že do 30 minut se musí zahájit odstranění vozidla nebo jeho vyprošťování. Z toho plyne, že taková služba musí mít takovou síť stanovišť, aby byla schopna v tomto čase celou dálnici obsloužit. A to se pochopitelně promítá do ceny takové odtahové služby,“ řekl Blesk.cz mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold.
Transparentní výběrové řízení, nebo kartel?
ŘSD v polovině loňského roku vypsalo výběrové řízení na firmy, které budou odtahy nově provádět. Podle portálu Kverulant.org ale bylo napsáno na míru několika firmám. „Pro každý dálniční úsek předložila nabídku vždy jen jedna firma. Kverulant.org to považuje za výsledek kartelové dohody a připravuje podnět k antimonopolnímu úřadu,“ píše se na portálu.
Tvrzení o kartelu ale rozčílilo mluvčího ŘSD Jana Rýdla. „Pokud se pan Kverulant domnívá, že má v ruce nějaké důkazy, ať je podá na policii. Nicméně speciálně toto výběrové řízení bylo pod trvalou kontrolou jak ministerstva dopravy, tak Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Chystá se k nám teď na hloubkovou kontrolu Nejvyšší kontrolní úřad. Pokud má jistotu, že tam došlo ke špatnému jednání, může podat podnět třeba na policii, ale reagovat na to nebudeme. Je to hluboko pod naši úroveň,“ sdělil Blesk.cz Rýdl.
Ministerstvo dopravy dodalo, že výběrové řízení ještě běží, a proto se k němu nemůže vyjadřovat.
Neříkla takhle náhodou Ťok, že tu chce být pro řidiče? A Babiš, že bude lépe? Nějak to těm chlapcům z Ano nevychází...