Etikety, doprava a DPH. Řetězec hájí drahou drogerii v Česku oproti Německu

Autor: simao - 
10. května 2016
05:00

Čechy pobouřilo zjištění jednoho ze zákazníků drogistického řetězce, že stejné zboží v německém regálu je doma několikrát dražší. „Opět jsem naštvanej, jaké z nás dělají v českých obchodech blbce,“ postěžoval si pan Martin na Facebooku a přidal fotky z obou obchodů. Česká drogerie, které se snímky týkaly, se však nyní brání. Kvalita zboží je stejná, náklady a podmínky v českém tržním prostředí jsou však prý zkrátka jiné.

Diskusi nad rozdílnými cenami v Německu a Česku rozproudil tentokrát příspěvek Martina, který nafotil stejné zboží v německém a českém regálu a přidal přepočet na koruny. Třeba pěna na holení vyšla v Německu na 44,70 Kč, v Česku se ale vyšplhala přes stovku (107 Kč).  Stejná situace byla u papírových kapesníčků či pěny do koupele. 

A diskutující na sociální síti toto zjištění zarazilo. Blesk.cz sháněl v pátek vyjádření řetězce, ten se však ozval s oficiálním stanoviskem až po víkendu.

České texty se prý prodraží

„Rozdílnost cen jednotlivých výrobků je dána především rozdílným tržním prostředím, což se netýká pouze naší společnosti. Do konečné ceny výrobků dm značek se promítají mimo jiné logistické náklady na dopravu zboží, náklady spojené s přípravou etiket a českých textů na přebalech výrobků nebo samotným etiketováním, rozdílná sazba DPH či hustota prodejní sítě,“ vysvětlil v pondělí Blesk.cz Jiří Peroutka, manažer komunikace DM Drogerie Markt ČR.

Ekonom Lukáš Kovanda z finanční skupiny Roklen přitom pro Blesk.cz upozorňoval i na to, že v případě českého a německého zboží je často odlišná úroveň provedení a kvality zboží – i přes shodný obal. Stává se to například u potravin, dodal.

Sama drogerie ale v tomto případě něco takového odmítá. „Vyzdvihnout chceme, že i přes méně příznivé srovnání cen českého a německého trhu si mohou být naši zákazníci jistí, že kvalita výrobků dm značek je všude stejná. V prostředí českého trhu nabízíme svým zákazníkům dobrý poměr mezi cenou a výkonem, stejně jako pořízení celkového nákupu vždy výhodně,“ dodal zástupce řetězce pro Blesk.cz.

dTest: Prodejce si může nastavit ceny volně

Na sociální síti se pak k „aférce“ vyjadřovali přímo na oficiálních facebookových stránkách společnosti i další zneklidnění zákazníci. Drogerie si pro ně připravila stejné vysvětlení.

Drogerie vysvětluje zákazníkům na Facebooku vyšší ceny stejného zboží v Česku než v Německu.Drogerie vysvětluje zákazníkům na Facebooku vyšší ceny stejného zboží v Česku než v Německu. | Facebook

„Je nepochybné, že se do ceny nabízeného drogistického zboží promítají třeba sazby tuzemské daně z přidaného hodnoty a další prodejcem zmiňované náklady. Faktem ovšem zůstává, že prodejce si může nastavit ceny nabízeného zboží zcela volně, jelikož nejsou nijak regulovány,“ komentoval zdůvodnění řetězce pro Blesk.cz expert Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny spotřebitelského časopisu dTest.

Češi a nákup za hranicemi: Nižší ceny, širší výběr

Ohledně trendu Čechů jezdit nakupovat za hranice pak již v obecné rovině dodal: „Nemáme k dispozici žádná data, která by tuto věc potvrzovala či vyvracela. Nicméně ano, vnímáme, že řada lidí, má-li možnost, například když bydlí blízko hranic nebo pravidelně cestují, nakupuje v zahraničí. V nedávném průzkumu, který zkoumal ochotu spotřebitelů nakupovat v zahraničních e-shopech, jako nejčastější důvody nákupu v zahraničním e-shopu respondenti uváděli, že zboží není v České republice dostupné, že zahraniční e-shopy nabízejí nižší ceny a širší výběr zboží.“

O nižší ceně drogerie v Německu se však ví delší dobu, nejde tak o žádné „objevení Ameriky“. Ceny nákupů za hranicemi sice ovlivnilo umělé znevýhodnění kurzu koruny vůči euru zásahem ČNB, nakupovat za hranice však Češi přesto čas od času podle všeho vyráží.

Letos na konci března pak srovnávali kulturu nakupování (nejen) drogerie, ale třeba i zmiňovaných potravin v Česku a v Německu v pořadu Černé ovce na ČT1. Narazili i na další rozdílnosti, ale i shody. „Slevové programy pro zákazníky nabízejí obě země, doplňkové služby jsou vstřícnější ke klientům v Německu a zboží se nám podařilo vrátit na obou stranách hranice,“ uvedli reportéři obecně.

1912 ( 10. května 2016 15:58 )

JSME ODBYTIŠTĚ SRAČEK Z eu HLAVNĚ OVOCE ZELENINA !!

borka30 ( 10. května 2016 11:04 )

Kvalita výrobků stejných značek je také úplně jiná v Německu než u nás.

tomik007 ( 10. května 2016 10:27 )

Rozdílnost cen jednotlivých výrobků je dána především rozdílným tržním prostředím - lžou ani poledne nedrzi.

ivoadler ( 10. května 2016 10:06 )

DM podniká v několika středoevropských zemích. Zisky z prodeje v jedné zemi může přelít v rámci "konsolidovaného" výsledku do země druhé - mateřské. Takže nižší ceny v mateřské zemi vlastně dotujeme. A netýká se to jenom obchodu, ale i výroby.

bizon_pepa ( 10. května 2016 09:21 )

No jo, ale je to, co dělat může. Jen se snažil být slušnej a zabalit. Tak jak se to v současnosti snaží všichni a nikdo nic neřekne natvrdo. Je to bohužel celosvětový trend.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud