Některé nové změny v zákonech vyvolaly po právu mezi řidiči vlnu nevole. Mění totiž dlouho zažitá pravidla a vyvolávají chaos. Až to vypadá, že jediní, kdo z nich má radost, jsou výrobci dopravního značení. Bez dodatkových tabulek a dalších značek se totiž ocitneme uprostřed chaosu. Jednou z nejdiskutovanějších novinek v zákonech je, že na kruhových objezdech nově může mít přednost nejen řidič, který po něm jede, ale v některých případech i řidič, který na něj vjíždí. A problémů je víc. Třeba že značka Zákaz průjezdu už vám ve většině případů nezakáže místem projet. Vrcholem absurdity pak je, že značka Zimní výbava, pokud ji nedoplní dodatková tabulka s datem odkdy dokdy platí, vám přikazuje jezdit na zimních gumách i uprostřed parného léta. Jste z toho zmateni? Vítejte v roce 2016.
Nové změny k horšímu pro řidiče: Dopravní značky, které působí chaos
1.Kruhový zmatek
Modrá značka Kruhový objezd informuje o tvaru křižovatky a o tom, že se po ní musíte pohybovat vždy doprava. Ještě před deseti lety platilo, že auto po něm jedoucí má přednost před tím, které na něj přijíždí. To se ale záhy změnilo, přednost zmizela, ale všechny kruháče musely být osazeny doplňkovou tabulkou Dej přednost v jízdě. Takže pro řidiče se nic nezměnilo. Až nyní. Nově už na kruhovém objezdu značka Dej přednost v jízdě být nemusí – a na takovém objezdu pak platí přednost zprava. Tedy pro vozidla, která na kruháč přijíždí.ÚAMK: „99,9 % kruhových objezdů v ČR je označeno postaru. Pro řidiče se tak nemění vůbec nic. Co víme, tak změna značení dle nové úpravy má být jen dle přísných kritérií a jen na málo využívaných kruhových objezdech. Tudíž panika je absolutně zbytečná. Ano, pokud by byl takto nově označen velký hojně využívaný kruhový objezd, dopravě by to uškodilo a zvýšil by se počet dopravních nehod.“
2.Varianta 1
3.Varianta 2
4.Varianta 3
Na kruhovém objezdu jsou v některých směrech značky Dej přednost v jízdě a v jiných ne.
Řešení: Řidič vjede na kruhový objezd stejně jako ve variantě 1 nebo 2. Při pohybu po kruhovém objezdu ale musí mít oči na stopkách a podle tvaru značek na silnicích, které na kruhový objezd ústí, se dovtípit, zda mu přijíždějící vozy dají přednost, či nikoliv.
5.Lehčí verze přechodů
Aby nebylo různých čar na silnicích málo, mají chodci kromě klasického přechodu i označené místo pro přecházení. Vypadá podobně jako přejezd pro cyklisty, a když po takovém místě jde chodec, řidič ho může omezit, ale nesmí ohrozit. Chodci i řidiči si tak před podobným místem musí dávat dobrý pozor, protože neví, co od druhého mohou očekávat.ÚAMK: „Obáváme se, že tuto změnu řidiči ve valné většině nepochopí a budou jen zmatky. Je to takové řešení neřešení.“
6.Průjezd (ne)zakázán
Značka Průjezd zakázán dříve zabraňovala tomu, aby si tudy zkracovali cestu řidiči, kteří v ulici nebydlí ani nemají v úmyslu tu zastavit. Řidiči tudy nesměli projet, aniž by jízdu přerušili třeba k naložení nebo vyložení nákladu. Nyní ale platí, že do takového zákazu nesmí řidič vjet bezdůvodně. Zákon přitom vymezuje, že za takový důvod se nepovažuje objíždění dopravně složité situace nebo zkracování trasy. Pokud si tedy vymyslíte důvod a nebude to jeden z těchto dvou, pokuta vám nehrozí.ÚAMK: „Použití této dopravní značky je nejednoznačné a její kontrola je složitá. Nám přijde tato značka jako přežitek doby a mohla by se zrušit.“
7.Zimní i letní výbava
Modrá značka se siluetou vozu a sněhovou vločkou byla používána tam, kde bylo nutné mít na autě zimní obutí, i když na silnici nebyly sníh, led či námraza. Platila od listopadu do března a hodila se typicky v horských oblastech, kde se počasí střídá rychle a rázně. Jenže podle nové úpravy teď platí celoročně! A kde ji správce silnice zapomene osadit dodatkovou tabulkou s časovým omezením, bude platit i v tom nejparnějším létě.ÚAMK: „Toto rozhodnutí může lokálně vytvářet komické situace, kdy v létě při teplotách atakujících tropy bude vyžadováno, aby měl řidič na svém vozidle nasazeny zimní pneumatiky. Navíc u nás zatím neexistuje centrální registr míst s touto úpravou,“ hodnotí novou změnu v dopravním značení prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.
8.Zákaz vjezdu kombíků?
Značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů už nově neplatí jen pro vozidla nad 3,5 tuny, ale pro všechna auta kategorie N s výjimkou obytných aut! Na zákaz vjezdu do některých zón a jízdních pruhů si díky tomu musejí dát pozor i řidiči malých dodávek, kombíků s přepážkou, které si kdysi montovali podnikatelé povinně, či pick-upů.ÚAMK: „Tato úprava je například v Rakousku a i jinde v EU, ale u nás jsme podcenili přípravu. Značky měly být dříve osazeny dodatkovou tabulkou a změna se měla více komunikovat s veřejností. Co máme zkušenost, tak jsou obrovské komplikace na dálnici D8 mezi Prahou a Lovosicemi a ve velkých městech.“
9.Hasicí přístroje na raftech
Ministerstvo dopravy se na letošek vytasilo i s další převratnou novinkou. Všechna plavidla delší než 6 metrů musí nově mít svítidla, patnáctimetrové lano, bidlo s hákem a hasicí přístroj. Týká se to tedy i větších raftů nebo závodních veslic. Po vlně nevole mezi vodáky sice ministerstvo slíbilo brzkou nápravu, zákon ale zatím platí.
V první řadě by měli zakázat měření rychlosti Městskou policii, však se k tomu už vyjádřilí starostové, že jejích města přijdou o hodně miliónů, takže neplatí to co řekli, že to bude náprava řidičů, je to byznys pro města, v některých místech je umístěno tolik značek, že řidič by musel zastavit aby se v nich vyznal, někde jsou značky, které neplatí, nejsou k ničemu, ten kdo vymyslel teď to pravidlo na kruhovém objezdě by měl být trestné stihán, je to největší kravina co mohl vymyslet, atd., atd.,