Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Avia se vrací do Česka. Náklaďáky se v Praze začnou vyrábět už příští týden

Náklaďáky Avia se v Praze začnou vyrábět už příští týden. Automobilku koupil podnikatel Jaroslav Strnad, který už převzal i kopřivnickou Tatru (na snímku).
Náklaďáky Avia se v Praze začnou vyrábět už příští týden. Automobilku koupil podnikatel Jaroslav Strnad, který už převzal i kopřivnickou Tatru (na snímku).  (Autor: Foto: archiv Blesku)
Autor: ČTK, tmp - 
22. dubna 2016
06:42

Automobilku Avia koupila od indické firmy Ashok Leyland zbrojařská skupina Czechoslovak Group podnikatele Jaroslava Strnada. Ročně chce vyrobit 200 až 300 nákladních vozů, první z nich už příští týden. Informují o tom Hospodářské noviny. Cenu ani jedna ze stran nezveřejnila. Firma bude zatím nová auta vyrábět v areálu v pražských Letňanech.

Podle deníku by se cena transakce mohla pohybovat v nižších stovkách milionů korun, největší hodnotou Avie je značka a letňanský areál. V něm se nyní dělají už jen náhradní díly. „Musíme nejdřív převzít dokumentaci a sklady. A pak přijde to nejtěžší – zajistit nové objednávky,“ řekl Hospodářským novinám Strnadův spolupracovník Petr Rusek. Firma prý zatím neví, zda v Letňanech zůstane dlouhodobě.

Strnad již v minulosti převzal například kopřivnickou Tatru, která vyrábí těžké a středně těžké nákladní vozy. Není vyloučeno, že budou obě automobilky spolupracovat. „Průmyslově jsme se na propojení Avie s Tatrou ještě nedívali, nicméně na některé typy tater by například pasovala kabina, kterou má Avia velmi kvalitní,“ uvedl Rusek.

Indové Avii získali v roce 2006 od investiční skupiny Odien, která ji o dva roky dříve koupila od korejské Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat. Produkce v Česku byla ukončena v roce 2013 a poté Ashok Leyland odstěhoval zařízení pro výrobu nákladních aut do Indie a propustil 173 z 226 lidí v letňanském závodu.

Avia, která ještě v 90. letech vyráběla přes 10 000 aut ročně, v roce 2012 vyrobila přes 1000 aut, o rok později už jen čtyři vozy a poté pouze doprodávala zásoby. Tržby se v roce 2013 propadly z 600 milionů do záporných hodnot způsobenými dobropisy za vrácené vozy. Ty firma prodala o rok později.

Czechoslovak Group je přejmenovaná skupina Excalibur Group. Firmy ze skupiny se v minulosti dostaly do povědomí veřejnosti třeba kvůli obžalobě za údajné skladování zakázaných výbušnin v muničním skladu ve Vrběticích. Uchází se také o významné české armádní zakázky a vyváží zbraně třeba do Iráku. Loni podle odhadů holding zvýšil tržby ze 7,6 miliardy na 12,3 miliardy korun.

gabreta ( 22. dubna 2016 09:32 )

Předválečná byla jen Tatra a Praga. To bys mohl vědět. A na všechny čtyři výrobky měl bolševik odbyt. To až polistopadová privatizace a prodej za šesták z nich ty ruiny udělaly!! Podívej se, jak dopadla s prodejem ČZ Strakonice. Koupila jí Italská Cagiva a hned zrušila výrobu, jen pro to, že od ČZ Strakonice hrozila konkurence levných a slušných motorek, když měli připravenou výrobu nových modelů. Ono je jednoduchý hodit všechno na pos*ranýho bolševíka!!

anno ( 22. dubna 2016 08:34 )

Pukud vím za komunistů se vyráběly Tatra, Liaz, Praga i Avia!!!

tgbg ( 22. dubna 2016 08:27 )

Komunističtí vyvrhelové udělali z našich předválečných světových automobilek zkrachovalé ruiny.

anno ( 22. dubna 2016 08:26 )

A budou je vyrábět na D3 tiskárně????!!!!

joudajoudovy ( 22. dubna 2016 07:32 )

zrejme stale maji v pameti detske plastove vozitko - tatra 148 a vryty vtip: na prechodu pro chodce, tatra drti duchodce.

Zobrazit celou diskusi