Přezouváte auto na ojeté letní gumy? Dejte si pozor, přiblíží vás smrti
S koncem zimy přichází čas na přezutí ze zimních pneumatik na letní. A celá řada řidičů sáhne po „gumách“, které odložili v minulém roce. Podle dopravního experta je ale na místě zkontrolovat hloubku jejich dezénu. Přestože zákonem stanovené minimum je na 1,6 milimetrech, je podle něj třeba mít na paměti, že se snižující se hloubkou běhounu se úměrně prodlužuje brzdná dráha a zvyšuje nebezpečí vzniku dopravní nehody. A s ním možná i smrti.
Nové letní pneumatiky mají hloubku dezénu zhruba osm milimetrů. Zákonem nastavené minimum je 1,6 milimetru. „Je ovšem třeba mít na paměti, že se snižující se hloubkou běhounu se úměrně prodlužuje brzdná dráha. Na mokrém i suchém povrchu,“ řekl Blesk.cz dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský s tím, že rozdíly můžou být opravdu významné.
Automobil jedoucí rychlostí 80 km/h na nových pláštích má brzdnou dráhu 42 metrů. U stejného vozidla při shodné rychlosti na pneumatikách se vzorkem o hloubce tří milimetrů se brzdná dráha prodlužuje o deset metrů. A vůz jedoucí s plášti s minimální zákonnou hloubkou drážek bude mít brzdnou dráhu 61 metrů.
„Zatímco první motorista stačí před případnou překážkou zastavit, druhý do ní narazí rychlostí 34 km/h. A třetí bude ještě o deset kilometrů rychlejší. Šrámy, které automobil utrpí, budou nepochybně značné,“ varuje Budský. Dotyková plocha pneumatiky s vozovkou se totiž úměrně zmenšuje nejen s rychlostí, ale právě také s opotřebením běhounu.
Zárukou bezpečí nejsou ale ani úplně nové pneumatiky
Při rychlosti chůze se podle něj nová i opotřebená pneumatika dotýká vozovky celou svou plochou, která odpovídá zhruba velikosti lidské dlaně. Jakmile se rychlost zvýší na 75 km/h, situace se dramaticky mění.
„Nová pneumatika s hloubkou dezénu se s povrchem vozovky stýká ze 75 procent. Pneumatika ojetá na 4 milimetry jen z 58 procent a pneumatika s hloubkou drážkování na zákonném minimu, tedy 1,6 milimetru, už jen ze 16 procent,“ varuje Budský.
V jarním počasí navíc přilnavost pneumatik zhoršují i časté deště. Při těch silnějších, kdy na vozovce může být až půl centimetru vody, musí pneumatiky při rychlosti 130 km/h odvést v součtu 140 litrů vody, což odpovídá plné vaně vody.
Ani nové pneumatiky od renomovaných výrobců a auta s nejmodernějšími asistenčními systémy a účinnými brzdami nejsou zárukou naprostého bezpečí. „Při sešlapování plynového pedálu za deště je dobré pamatovat, že za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5x, na dálnici dokonce 5x. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát,“ uzavřel Budský.
Celkově bych dala při přezouvání pozor. Leckdo si řekne, že gumy se řešit nemusí, ale možná si ani nedokážete představit, co všechno to může zapříčinit. Kvalitní přezutí je základ. Já doporučuju https://www.povinneruceni.top/clanky/prezouvani-tu-nekolik-rad-si-vybrat-kvalitni-pneuservis/ a pokud pak máte kvalitní pneuservis, tak i poradí, co a jak.