Dojíždíte zimní pneumatiky? Je to drahé a nebezpečné, varují experti
Až pětina řidičů se na jaře rozhodne pro dojetí zimních pneumatik. Motivací často bývá fakt, že výška dezénu klesla pod zákonnou hranici 4 mm nebo ani sadu letních pneumatik majitelé aut nemají. Dopravní experty to ale děsí. Podle webu Lidovky.cz lidé tímto způsobem nejen nic neušetří, ale navíc mohou ohrozit sebe nebo lidi ve svém okolí.
Podle propočtů Ústředního autoklubu (ÚAMK) jízdou v létě na zimních pneumatikách prodělá řidič Škody Octavia 1,6 TDI s ročním nájezdem 30 tisíc kilometrů téměř dva tisíce korun. Majitel Škody Octavia 1,4 TSI se stejným množstvím ujetých kilometrů přijde za rok dokonce o tři tisíce. Navíc i spotřeba může stoupnout až o 10 %. Zimní pneumatiky se navíc neliší jen vzorkem, ale i složením, díky kterému jsou měkčí a více přilnou k silnici.
„V létě zabrzdí auto na opotřebených zimních pneumatikách ze stokilometrové rychlosti oproti novým letním až o 20 metrů dál. Ve srovnání s opotřebenými letními gumami to znamená rozdíl zhruba deset metrů – to je šířka tří přechodů pro chodce,“ varuje na webu Lidovky.cz před smrtelným nebezpečím vedoucí organizace Besip Martin Farář s tím, že kvůli rychlejšímu zahřátí gum má pak auto odlišnou stabilitu i v zatáčkách.
Jarní přezutí důrazně doporučuje i Autoklub České republiky a řidičům rozmlouvá i další úsporné úvahy, jako je vynechání služeb pneuservisu nebo nákupu letních gum. Za dojezdem zimních gum je prý snaha ušetření letních pneumatik. „Je také možné, že někdo s minimálním nájezdem kilometrů má trvale nazuté zimní pneumatiky, aby v zimním období vyhověl zákonu, a nemá ani sadu letních,“ uzavřel Robert Vacek z Autoklubu ČR.
Navrhuji zavést gumy - jarní - letní - podzimní - zimní . Neodvažuji se navrhnout ještě gumy do deště - do sucha - do sněžení - do ledu .To už by jste mně poslali .... .I když pravda , prodejcům gum a pneuservisům by se to líbilo .