
Rodiče zažalují stát. Za plán učit postižené žáky na běžných školách

Méně dětí v praktických školách, více dětí na běžných „základkách“. Tak zní plán ministerstva školství, který chce prosazovat v Česku od podzimu 2016. A za který podle zjištění Blesk.cz nejspíš půjde k soudu. Proti nápadu začlenit děti s lehkých mentálním postižením (LMP) mezi ostatní žáky se totiž zvedla bouře protestů. A rodiče žáků z mateřské a základní školy pro tělesně postižené Kociánka v Brně dokonce chtějí podat správní žalobu.
„Po konzultaci s naším právním zástupcem budeme pokračovat na vypracování správní žaloby,“ potvrdila pro Blesk.cz Kamila Volejníčková z Kociánky, která je podepsaná pod otevřeným dopisem ministryni školství. Právě v něm rodiče tamních žáků varovali ministerstvo, že pokud nevyhoví jejich požadavkům, podniknou příslušné právní kroky. Zmiňované požadavky přitom jasně deklarovali: odložení záměru, dokud se na pilotním vzorku škol neověří jeho dopady.
Resort školství pilotní ověřování nechce
Ministerstvo ovšem odklad i navrhované testování odmítlo. Argumentuje třeba tím, že je pokusné ověřování z právního hlediska velmi sporné. Díky němu se dostávají dotčení žáci i jejich rodiče do nejistého postavení.
„Aspekt jejich vzdělávání, který je předmětem daného pokusného ověřování, není totiž upraven žádnými právními předpisy, ale pouze daným vyhlášením pokusného ověřování. Uvedené souvisí s tím, že v oblasti vzdělávání bohužel nelze v zásadě nic pokusně ověřovat pouze teoreticky,“ vysvětlil v odpovědi Petr Bannert, ředitel Odboru vzdělávání.
Pro Blesk.cz pak tisková mluvčí ministerstva Jarmila Balážová uvedla, že se již zhruba na 3 500 žácích ověřilo, že některé žáky s LMP lze vzdělávat v běžných základních školách společně s ostatními. Což se dosud děje dokonce bez podpůrných opatření navrhovaných novou vyhláškou.
Když se vše zvrtne…
Podle jejích slov nejsou zástupci Kociánky a rodičů žáků proti integraci obecně. Musí mít ale rozumnou podobu. To samé uvedla v dalším otevřeném dopise i karlovarská krajská sekce Asociace speciálních pedagogů ČR. „Rádi bychom upozornili na to, že nejsme proti myšlence společného vzdělávání, ale uvést celý vzdělávací systém do právní, finanční a odborné nejistoty je hazardem se vzdělaností národa,“ stálo ve výzvě.
Pokud se totiž integrace nepovede, může to mít vážné následky. „Základní škola na Kociánce je naplněna z 80 procent dětmi z nepovedené integrace a můžu vám říct, že některé příběhy těchto dětí z ‚běžného prostředí’ jsou opravdu hrozivé a trvá i několik let, než se dítě s touto ‚úžasnou a samozřejmě nepostradatelnou zkušeností’ dá dohromady. A jsou i případy, kdy se to nepovede vůbec,“ varovala ve vyjádření pro Blesk.cz Volejníčková.
Podle ní není prostě společné vzdělávání vhodné úplně pro všechny. Ale i dětem, které integrace nejsou schopny, musí být umožněno se vzdělávat podle svých schopností a mít spokojené dětství.
Škola pro děti, ne děti pro školu
Ministerstvo se ovšem kritice brání. „Novela zákona přeci připouští i variantu vzdělávání žáků se speciálními potřebami odděleně ve třídách nebo školách určených pro tento typ zdravotního postižení,“ reagovala na výtky Balážová.
Co se týká zrušení přílohy LMP ke vzdělávacímu programu, i nový program v sobě má mít zakomponované vhodné prvky pro děti se speciálními potřebami. „Změna byla opakovaně konzultována i se zástupci ZŠ praktických a na definitivních úpravách pracuje tým ministerstva nadále ve spolupráci s nimi,“ dodalo ministerstvo. Kromě toho prý zástupcům škol, pedagogům i rodičům celý záměr důkladně vysvětluje.
Valachová má kvůli změně turné po regionech
Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) společně se svým týmem postupně navštěvuje všechny regiony, kde o změnách diskutuje, na začátku ledna se chystá k návštěvě Pardubického a Královéhradeckého kraje.
Navíc podle Balážové není inkluze žádným novým konceptem, se kterým by snad jako první přišli Češi. „Inkluze je edukační koncept, který se ověřuje ve světě již od 80. let minulého století, nejvíce se začal šířit v 90. letech minulého století. Hlavním cílem je přizpůsobit prostředí škol potřebám žáků, nikoliv jako v modelu integrace, kdy se žáci přizpůsobovali škole a jejím možnostem,“ uzavřela mluvčí.
Rodice maji pravdu, jen at je zazaluji, ty slabsi deti budou chudaci ostatni se jim budou smat, budou si z nich delat srandu, a zadny ucitel jim nepomuze, dnes je jen sikana nic jineho, jestli se to prosadi , tak to bude to nejhorsi co muzou udelat.