Středa 8. května 2024
Dnes je Den vítězství, zítra Ctibor
Zataženo, déšť 15°C

„Cinklé“ motory Volkswagenu: Češi se povinným kontrolám zřejmě vyhnou

Autor: ČTK, zst - 
15. prosince 2015
18:55

Servisní kontroly pro vozy Škoda a další značky koncernu VW s dieselovými motory umožňujícími obcházet emisní měření zřejmě nebudou v Česku povinné. Po jednání s britskou certifikační autoritou a tamním ministrem dopravy Patrickem McLoughlinem to v tiskové zprávě napsalo české ministerstvo dopravy. Ministr Dan Ťok (za ANO) přitom očekával opak.

Škodovky podstupují homologační emisní měření právě u britské certifikační organizace VCA. Ťok se podle tiskové zprávy s britskou stranou shodl, že k nařízení povinných kontrol nemá Česko dostatečný právní rámec. Návštěva servisu má být naopak povinná v sousedním Německu.

„Britská autorita VCA, která homologuje škodovky pro evropský trh, stejně jako britské ministerstvo dopravy říkají, že nevidí zákonné prostředky, jak přinutit všechny majitele dotčených aut k návštěvě servisu. Na druhou stranu hledají způsob, jak přimět co nejvíce majitelů automobilů, aby si přijeli aktualizovat software. V lednu se ještě setkáme se zástupci visegrádské skupiny, kde probereme jednotný postup. Definitivní rozhodnutí na evropské úrovni ale padne až začátkem příštího roku,“ stojí v Ťokově prohlášeni.

Svolávací akce by měla začít příští rok v březnu. Jako první mají přijít na řadu vozy s motorem 2,0 TDI, kterých jezdí nejvíce. V jejich případě bude stačit přehrání softwaru řídící jednotky. Následovat mají šestnáctistovky, kde se počítá vedle nového softwaru i s drobnou úpravou sání, a naposled by se měly v servisech upravovat vozy 1,2 TDI.

Skandál vypukl letos v září, kdy americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídící jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu, a přejde na ekologický režim.

V současnosti se tyto vozy již v Evropě neprodávají, celkově jsou ale problematické motory namontované v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek. V Česku jezdí přes 150 tisíc takových vozů.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi