Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Diskriminace! kritizují České dráhy ministerstvo. V tendru totiž pohořely

Soutěž na provoz rychlíkové tratě mezi Plzní a Mostem byla zrušena. Konkurence Českých drah i ministr dopravy jsou mírně řečeno rozladěni.
Soutěž na provoz rychlíkové tratě mezi Plzní a Mostem byla zrušena. Konkurence Českých drah i ministr dopravy jsou mírně řečeno rozladěni.  (Autor: Blesk - Aneta Schürgerová)
Autor: ČTK, kle - 
5. listopadu 2015
08:05

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil soutěž ministerstva dopravy na provoz rychlíkové tratě mezi Plzní a Mostem, o který projevilo zájem pět společností. Antimonopolní úřad podle čtvrtečního vydání MF Dnes vyhověl stížnosti Českých drah, které se cítily být v soutěži diskriminovány, mimo jiné kvůli režijním jízdenkám.

Rozhodnutí není pravomocné, úřad Dana Ťoka (za ANO) proti němu podá rozklad. ÚOHS kromě zrušené soutěže přikázal ministerstvu dopravy uhradit 30 tisíc korun na náklady řízení.

Ministr dopravy verdikt ÚOHS kritizoval. „Jde o další rozhodnutí, ve kterém jde úřad, který má chránit hospodářskou soutěž, proti duchu soutěžení a otevírání trhu,“ citoval deník ministra.

Nezamlouvá se mu ani chování Českých drah: „Měly by se místo blokování soutěží začít starat o to, jak v konkurenci obstát a nabízet co nejlepší služby.“

Petra Buzková ve službách ČD

ÚOHS dal za pravdu Českým drahám, které ve sporu podle Mladé fronty Dnes právně zastupuje někdejší ministryně školství Petra Buzková. Českým drahám se například nelíbilo, že na rozdíl od jiných dopravců musí uznávat režijní jízdenky nebo se starat navíc o nádraží.

Pokud bude úřad trvat na svém výkladu, chce ministerstvo změnit zákon a režijní jízdenky zrušit, dodal list.

Verdikt antimonopolního úřadu rozladil i konkurenci Českých drah, která nabídla v soutěži výrazně nižší cenu za ujetý kilometr než České dráhy. Jezdit rychlíky mezi Plzní a Mostem chtělo pět společností – České dráhy, RegioJet, Leo Express, GW Train Regio a Arriva spadající pod německé Deutsche Bahn.

Vítěz výběrového řízení měl začít s provozem od prosince příštího roku. Spojení mezi Plzní a Mostem je neelektrifikované a denně tudy projedou čtyři páry rychlíků, v neděli pět párů dálkových spojů. Ministerstvo se chystá vypsat výběrová řízení i na další tratě.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi