Velké změny v autoškolách: Získat řidičák bude už za pár dní těžší, v čem?
Žadatelé o řidičský průkaz budou muset od neděle 1. listopadu prokázat mnohem větší jistotu než doposud. V praktické části zkoušky je čeká průjezd dálničním uzlem a tunelem či rozjezd po zastavení v provozu. Zájemci o řidičák na motocykl budou muset předvést jízdu bez spolujezdce či schopnost vést motocykl bez použití motoru. U větších vozidel (od skupiny C výše) budou muset žadatelé prokázat znalost první pomoci, připomněl v pátek některé novinky BESIP.
Novinky v autoškolách přináší změna vyhlášky 167/2002 Sb., kterou se provádí zákon o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.
Pro všechny skupiny vozidel se rozšíří praktická zkouška. „Půjde například o prokázání schopností při jízdě v zatáčkách, při míjení protijedoucích vozidel včetně úseků s omezeným prostorem, předjíždění vozidel, jízdu kolem překážek, zaparkovaných aut, dodržování bezpečného odstupu, rozjezd po zaparkování, po zastavení v provozu a po výjezdu z vozovky,“ uvádí příklady Martin Farář z BESIP s tím, že součástí bude i průjezd dálničním uzlem a tunelem.
V testu u zkoušky z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel bude muset uchazeč nově prokázat i znalost způsobu bezpečného řízení vozidla v tunelech. Nově jsou stanoveny také úkony, které musí zvládnout žadatelé o řidičské oprávnění na motocykly. „Jde například o schopnost vést motocykl bez použití motoru, sejmutí motocyklu ze stojanu a jeho opětovné postavení na stojan a dále také o prokázání schopnosti samostatného ovládání motocyklu bez přítomnosti druhé osoby na sedadle spolujezdce,“ vysvětluje Farář.
„K tomu účelu vyhláška doplňuje rovněž obrazovou přílohu, která přesně stanoví, jaké situace a úkony musí žadatel o oprávnění zvládnout. Jedná se například o pomalou jízdu, bezpečné otočení s motocyklem, projetí slalomu, brzdění na přesnost apod.,“ dodává. Všechny tyto manévry bude muset žadatel zvládnout sám bez lektora na sedadle spolujezdce.
Zejména profesionálních řidičů se dotknou změny pro žadatele o řidičské průkazy od skupiny C výše. Na ty čekají například zkoušky ze základních znalostí první pomoci, ale nejen to. „Žadatele čekají otázky na funkce provozních kapalin, zásady jejich kontroly, doplňování a výměny, zásady mazání jednotlivých částí vozidla a jejich kontroly a údržby v rámci ochrany před mrazem,“ vypočítává Farář.
Půjde však i o otázky z oblasti konstrukce, montáže a správného užívání pneumatik, zapojení, užívání a denní údržby brzdných systémů a regulátorů rychlosti, používání brzd s protiblokovacím systémem, typy spojovacích systémů, jejich funkce, zapojení, užívání a denní údržbu.Novela zákona rovněž rozšiřuje a podrobně popisuje hodnocení zkoušky z praktické jízdy a upřesňuje náležitosti záznamu o této zkoušce.
Stejně než se člověk vyjezdí chce to min rok za volantem v běžném provozu.. a někomu ani to nepomůže. Např můj partner.. řidičák cca7 let3 bouračky a má naježděých pár tras.. nakup, práce + nejbližší okolí. jet s ním je o strach. Vůbec nepředvídá. Do zatáčky vlítne i když tam nevidí a pod.. Na velké ježdění jsem u nás já. Ženská. řídím 10 let bez nehody. Prahu si užívám... venkov taky..každé má své... mě to prostě BAVÍ