Mezi záhony zemřelo 75 lidí. Letecká tragédie v Praze byla předlohou i Sanitce
Nejhorší letecká nehoda na českém území, ale také rychlý zásah záchranářů. Přesně před 40 lety, 30. října 1975 v pražské čtvrti Suchdol, narazilo jugoslávské dopravní letadlo do Sedleckých skal. Zemřelo nejméně 75 osob, počet obětí přitom mohl ještě výrazně vzrůst, nebýt právě rychlé záchranné akce.
Na palubě stroje patřícího jugoslávské charterové společnosti Inex-Adria Aviopromet bylo 115 československých turistů, kteří se vraceli z dovolené v Jugoslávii. Let z prosluněného černohorského letoviska Tivat probíhal bez komplikací až k Praze, nad níž se za brzkého dopoledne držela hustá podzimní mlha.
Přes špatnou viditelnost a s vědomím, že na ruzyňském letišti není momentálně v provozu přesný naváděcí systém, zahájila posádka přistávací manévr. Necelých devět kilometrů před prahem ranveje stroj DC-9 narazil do vrcholku Sedleckých skal, které u Suchdola vybíhají z údolí Vltavy.
Stroj zavadil o zídku a zřítil se mezi zahrádkáře
Letadlo pravděpodobně zavadilo podvozkem o zídku, pod ostrým úhlem dopadlo na zem a setrvačností urazilo ještě několik set metrů, během nichž se rozpadlo. Štěstím bylo, že letoun dopadl do zahrádkářské kolonie, která v pošmourném říjnovém ránu zela prázdnotou, a nikoliv do nedaleké zástavby rodinných domků.
K havárii došlo zhruba v 9:20. Jen pár minut poté dostali pražští záchranáři první telefonické oznámení, ze kterého ale nebyla patrná závažnost případu. Když na místo dorazila první hlídka, naskytl se jí otřesný pohled na rozházené trosky, mezi nimiž se nacházeli těžce zranění a mrtví cestující. Vzhledem k rozsahu katastrofy byla uzavřena silnice z Prahy do Suchdola, po které se k místu nehody začaly sjíždět kolony hasičských i policejních aut a především sanitek.
Asi 20 minut od začátku zásahu byli všichni přeživší na cestě do pražských nemocnic. Právě rychlost záchranných prací zřejmě zabránila dalším ztrátám na životech. Zásah u suchdolské katastrofy se později stal námětem závěrečného dílu televizního seriálu Sanitka.
Nejasnosti o celkovém počtu mrtvých
Kolik lidí při nehodě zemřelo, není zcela jasné. Podle vyšetřovací zprávy přišlo o život 71 cestujících a čtyři členové posádky. Už to by z havárie u Suchdola činilo nejtragičtější letecké neštěstí na českém území. Podle některých zdrojů ale měla celková bilance neštěstí vystoupat na 77, nebo dokonce 79 mrtvých.
Pro zjištění příčin havárie zřídil ministr dopravy zvláštní komisi. Průběh vyšetřování však byl zahalen rouškou tajemství, což vytvářelo ideální živnou půdu pro různé spekulace. Na veřejnosti se tak objevily „zaručené informace“ o špatném technickém stavu letadla či o sklenkách alkoholu, které měly během letu putovat do pilotní kabiny. Nejpravděpodobnější příčinou se ale jeví nedodržení stanovené výšky letu v kombinaci se špatnou viditelností.
Tragédii dnes nepřipomíná ani cedule
Místo havárie je součástí zahrádkářské kolonie i dnes. Tragickou událost nepřipomíná žádný pomníček či cedule, a tak turisté putující po značené trase ze Suchdola do Roztok kolem projdou bez povšimnutí.
Incident v Suchdole bývá občas zaměňován s další známou nehodou jugoslávského letadla v Československu. Na konci ledna 1972 spadlo nedaleko České Kamenice dopravní letadlo směřující z Kodaně do Záhřebu. Shodou okolností šlo o stejný typ stroje jako u Suchdola a nehodu rovněž přežila jedna letuška – Vesna Vulovičová. Havárii, při které přišlo o život 27 lidí, způsobil výbuch trhaviny ukryté v zavazadlovém prostoru.
U nás v podniku se říkalo, že ROH (Revoluční Odborové Hnutí - každý musel but "dobrovolně" členem a platit příspěvky) nedostává žádné poukazy na rekreace do Jugošky. Při této havárii tam chcípnul (umírají jen lidé a včely) soudruh předseda ROH, který tam byl na tento poukaz. Nachcat na jeho hrob.Tak to skutečně bývalo. Jenom komouš mohl do devizové ciziny.
