Bývalý šéf ČD dostal dotaci 100 milionů, je z něj výrobce autobaterií

Bývalý šéf ČD Petr Žaluda chce vyrábět ekologické autobaterie. EU mu na to poskytla 100 milionů korun.  (Autor: Profimedia/Blesk - Aneta Schürgerová)
Autor: kle - 
19. října 2015
13:41

Bývalý dlouholetý ředitel Českých drah Petr Žaluda, který byl odvolán z čela národního přepravce v červenci 2013, získal na soukromé podnikání dotaci v přepočtu 100 milionů korun. Jeho firma Olife Corporation slibuje za finanční injekci z EU rozjet výrobu ekologických autobaterií, informovala v pondělí MF Dnes.

Sto milionů korun z evropského programu EU Horizon 2020 má pomoci přesvědčit výrobce aut, že mají přejít na Žaludovu ekologičtější, ale dražší technologii. Jeho firma Olife Corporation má patent na bezolovnaté startovací baterie.

„Automobilky chtějí všechny možné testy, které ukazují životnost baterie a její kvalitu. Peníze, které jsme získali, by měly pomoci těmito testy projít, měli bychom také dokončit nastavení evropské výrobní a prodejní struktury,“ řekl Žaluda deníku.

Žaluda byl jmenován do čela ČD za ministra Aleše Řebíčka. Přežil osm ministrů, ve funkci nevydržel po příchodu Zdeňka Žáka. Dostal odstupné ve výši 24 platů. To při mzdě 500 tisíc korun dělá 12 milionů korun.

Petr Žaluda rozjel byznys s autobateriemi po svém odchodu z čela železničního přepravce v roce 2014, a to ve spolupráci s Dánem Sorenem Andersem Wendelem, který s nápadem vyrábět autobaterie bez olova přišel. „Dlouho s tím za mnou chodil i v době, když jsem ještě pracoval v Českých drahách. Zaujalo mě to, a když mě z Českých drah odvolali, začal jsem se tomu věnovat naplno,“ dodal Žaluda.

Ve firmě má majoritu, podíly drží také Wendel s manželkou a Miroslav Šebeňa, bývalý člen představenstva Českých drah. Rozjezd firmy se čtyřmi zaměstnanci vyšel prý Žaludu na jednotky milionů korun.

Program Horizon 2020 má podporovat špičkové technologie se zaměřením na ekologii s vysokým tržním potenciálem. Společnost Olife je v Česku první, která dostala z tohoto programu peníze na pokročilou fázi uvádění produktu na trh.

Startovací baterie společnosti Olife jsou podle Žaludy unikátní. Údajně se jedná o první plnohodnotnou náhradu olověných baterií, která funguje v požadovaném teplotním rozsahu a pro systém „start-stop“. Navíc jsou prý velmi lehké: jejich hmotnost je poloviční oproti olověným bateriím.

„Kromě toho, že jsou naše baterie ekologičtější, budou mít i delší životnost. Kolem deseti let, a to dokonce v náročném režimu start-stop,“ uzavřel Žaluda. Cena baterií zatím není známá, bude však vyšší než u klasických baterií.

frantaklika ( 20. října 2015 11:07 )

moc se nesmějte, těch 100 mega bude muset někdo zaplatit a eterijci to určitě nebudou

ellenic ( 20. října 2015 09:33 )

evzen-lovec-zen Když byl tak schopný, tak proč ho vyměnili. Vlakem jezdím často, ale ty špinavé studené vlakové soupravy, ty nepatřily pod ČD, ty byly potravinářství. Lovče Evžene, dej se na něco jiného, než lovit ženy, to Ti moc nesvědčí.

ellenic ( 20. října 2015 09:31 )

To se to Žaludovi podniká se stomilionovou dotací od EU . Doma milionky z odchodného, měsíčně bral 500 000 Kč a vlaky špinavé, nevytopené. Ty nové soupravy to moc nezachrání, ale přesto je to velký rozdíl .

moiaza ( 20. října 2015 08:53 )

 To jsem nevěděl že Žalud měl syna Evžena, který byl lovcem žen.

tomik007 ( 19. října 2015 18:27 )

ANO - zejmena povestne byly ty jeho hry "na vlacek" kde se vsechny bukvice postavili do rady jako vagonky a pote co ze vsichni navzajem zahakli - tak zacali vypoustet paru...

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud