Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Pokřivili piškoty a pečou je v Polsku. „Je to jako pro psy,“ zlobí se lidé

Změna výrobce tradičních piškotů způsobila hysterii.
Změna výrobce tradičních piškotů způsobila hysterii.  (Autor: Reprofoto Stream.cz)
Autor: ula - 
9. října 2015
14:20

Spotřebitelé se bouří proti přesunu výroby tradičních českých piškotů do Polska. Tvrdí, že jsou chuťově úplně jiné. Firma Mondelēz International, Inc, která je výrobcem a distributorem piškotů, se ale brání, že se jejich kvalita nezměnila. Na problém upozornil internetový pořad A dost!

Spotřebitelé se zlobí zejména na sociálních sítích. Firma už údajně zrušila facebookový profil značky Opavia, to však ve svém vyjádření popřela:

„Značka Opavia nikdy neměla svůj oficiální facebookový profil. Profil, na který bylo odkázáno v reportáži, byl pravděpodobně založený některým z fanoušků. S tímto profilem jsme ale nikdy neměli nic společného a ani jsme nemohli jakkoliv zasahovat do jeho obsahu. Proto jsme Facebook – v souladu s pravidly, která Facebook má – požádali o jeho zrušení,“ napsal Lukáš Hora, mluvčí společnosti.

Rozčarovaní spotřebitelé tedy berou útokem zahraniční profil společnosti Mondelēz.

Could you explain me pleas the Piškoty story. It seems to be totally unfair!!! Hope it is some kind of misunderstanding!

Posted by Adéla Oklešťková on 9. říjen 2015

Na Facebooku se začínají objevovat stránky, které vyzývají k bojkotu výrobků společnosti Mondelēz, nebo i stránka Opavia PATŘÍ Čechům.

Negativní hodnocení dostávají piškoty na internetových srovnávačích.

„Dělají z nás komerční blbečky! Chuťové buňky však jejich tvrzení neoblbne. Tak je nebudeme kupovat, bohužel. Chutí mi připomínají psí piškoty,“ píše jeden z uživatelů cenového srovnávače.

Reakce spotřebitele na internetovém srovnávači Reakce spotřebitele na internetovém srovnávači | Zdroj: Heuréka

Po internetu kolují i různé přezdívky, někteří přejmenovali Opavii na Polandii.

Ojediněle se objevují i příspěvky, které celou „piškotovou hysterii“ zlehčují, zejména na sociální síti Twitter:

„Složení je stále stejné“

Mluvčí společnosti Mondelēz už dříve uvedl, že z kapacitních důvodů byla výroba piškotů přesunuta do polské pobočky a že to na kvalitu či ingredience nemá žádný vliv. Kromě toho čelí firma kritice, že na obalech byly změněny informace a chybí údaje o konzervantech a barvivech.

„Složení i výrobní postup jsou stále totožné. Informaci o absenci konzervantů a barviv na obalech neuvádíme vzhledem k současné legislativě, neboť tradiční Piškoty se v tomto ohledu neodlišují od konkurenčních výrobků. Pro spotřebitele by tedy uvedení informace o absenci konzervantů a barviv mohlo být matoucí. Nízký obsah nasycených mastných kyselin na přední straně obalu již neuvádíme z toho důvodu, že po změně metodiky výpočtu již nesplňujeme zákonem stanovený limit pro toto tvrzení,“ uvádí v prohlášení Hora.

Jeho slova o totožném složení potvrzují i někteří spotřebitelé, není jich však příliš mnoho.

„Nahoře Opavia, dole Kaufland. Nemám pro srovnání staré piškoty, ale Opavie mi chutnají, voní, mají barvu. Oproti Kauflandu se nedrolí. Kaufland je tvrdý, nevoní, drolí se, a sice je kulatý, ale není nahoře uhlazený. Ani jeden piškot nebyl tak světlý jako ten váš srovnávaný... Dle mého prostě jen technologie změnila tvar piškotu. Ale jsem velmi zvědavá na výsledek testování“, uvádí jedna z přispěvatelek diskuse na profilu A dost! u přiložené fotografie.

Spotřebitelka srovnává piškoty od Opavie s piškoty z Kauflandu. Spotřebitelka srovnává piškoty od Opavie s piškoty z Kauflandu. | Zdroj: Facebook

„Pracujeme na nápravě“

„Mám dvě děti, brzy budou 4 a Opavia z mých peněz za piškoty neuvidí už ani halíř. Výhoda toho, že si v dnešní době můžu svobodně zvolit, kterého výrobce podpořím (a toho, kterej ze mě dělá kreténa, ne), nehledě na to, ze piškoty Opavia jsou nejdražší... a teď už i nejhnusnější...“ reaguje jedna z uživatelek Facebooku na profilu pořadu.

Mondelēz už ve svém prohlášení vyjádřil i lítost, zejména nad změnou vzhledu a konzistence. Odmítá ale kritiku za změny ve složení či změnu receptury. „Stejně tak odmítáme nepodloženou kritiku za přítomnost barviv a konzervantů, které v Piškotech opravdu nejsou. Usilovně pracujeme na tom, aby se Piškotům vrátil jejich tvar i konzistence, na které jsou zákazníci zvyklí,“ uzavírá Hora. 

Víte o nějakých dalších potravinách, které podle vás změnily chuť, tvar či konzistenci? Napište nám na e-mail: tip@blesk.cz.