Přejel čtyři sebevrahy. Strojvůdce promluvil o smrti na kolejích

Jindřich Hlas, prezident Federace strojvůdců České republiky (FSČR)
Autor: David Klempíř - 
31. 8. 2015
05:20

Profese strojvedoucích je stresující a nebezpečné povolání. Každý, kdo se rozhodne řídit vlak, musí počítat s tím, že bude mít časem před očima smrt. V rozhovoru pro Blesk.cz o tom otevřeně mluví prezident Federace strojvůdců ČR Jindřich Hlas, který sám už přejel čtyři sebevrahy.

Národem pohnul příběh Jana Č., strojvůdce z pendolina, které na přejezdu narazilo do stojícího nákladního automobilu. Smutný hrdina tragického příběhu se snažil nehodě zabránit, ale neměl šanci. Veřejnost poslala na sbírku v jeho prospěch v průběhu července více než 2,5 milionu korun.

Jak říká v rozhovoru pro Blesk.cz prezident Federace strojvůdců ČR Jindřich Hlas, povolání strojvůdců není v Česku doceněno.

Kolik sebevrahů jste už na kolejích potkal?

Za čtyřiatřicet let v kabině mám na kontě čtyři přejeté lidi. Zvlášť ten jeden případ nezapomenu, viděl jsem ho na dobrých 150 metrů. Celou dobu se mi díval do obličeje. Vlak zastavil až 200 metrů za ním. Nedalo se nic dělat. Taková věc ve vás zůstane.

Jak s tím žijete?

Když to řeknu s jistou dávkou cynismu, byly to čtyři čistě provedené sebevraždy. Musím k tomu přistupovat tak, že to bylo jejich svobodné rozhodnutí. Drtivá většina ze strojvůdců má podobné zážitky. Za profesní život se s tím setkal či setká téměř každý.

Co udělá strojvůdce, když přejede člověka?

Paradoxně se může rozhodnout, jestli chce i po takovéto zkušenosti dojet se soupravou do cílové stanice. Samozřejmě až poté, co se věc vyřeší přímo na místě. Ovšem drtivá většina kolegů se nechává v takovém případě okamžitě vystřídat. Lidský organismus se s tím musí nějak vyrovnat, i když si třeba dotyčný strojvedoucí myslí opak. Navíc díky kolektivní smlouvě si může v takovémto případě zaměstnanec zažádat až o další tři dny volna. Samozřejmostí je možnost návštěvy psychologa.

Jde o stresové povolání, co trápí strojvedoucí nejvíc?

Bezesporu je to jak stresové, tak hodně rizikové povolání. Nemůžete uhnout doleva, doprava, můžete pouze brzdit. Nejhorší je nezodpovědnost řidičů a chodců na přejezdech, nádražích. Strojvůdci se s tím setkávají každý den. Ale když to nekončí tragicky, nikdo se to nedozví. Možná proto to veřejnost nevnímá jako problém.

Je úměrné stresu a riziku platové ohodnocení?

Jsem přesvědčen, že není. Profese strojvůdců je podhodnocena, a to velmi. Strojvedoucí má v rukou obrovskou zodpovědnost. Cena lidského života se vyčíslit nedá. K tomu si přičtěte zodpovědnost za finanční hodnoty na majetku. Vagón stojí deset milionů korun bez ceny zboží, které je na něm naloženo. Navíc je to povolání, které nemůže dělat každý.

Kolik činí průměrná mzda strojvůdce v ČR?

Federace strojvůdců České republiky zastupuje strojvůdce v Českých drahách a ČD Cargo. Průměrná hrubá mzda strojvedoucího je okolo 33 tisíc korun hrubého.

Platí soukromníci lépe?

U soukromých dopravců možná dostane strojvedoucí na ruku více, ale nakonec to není žádné terno. Mnohde jsou na tom hůře, co se týká pracovní doby. A díky kolektivní smlouvě a benefitům mají strojvedoucí u Českých drah a ČD Cargo v konečném součtu podmínky lepší.

Je placen jinak strojvůdce pendolina a jinak strojvůdce nákladního vlaku?

Není. Oba mají stejný tarifní stupeň. Plat se ale skládá i z příplatků za noční směny, jízdy o víkendech atd. Takže každý z nich si může přinést domů jinou mzdu.

Jak se liší zodpovědnost strojvedoucích na nákladním a v osobním vlaku?

Také nijak. Zodpovědnost je úplně stejná, ať vezete lidi, nebo zboží. Protože pokud uděláte chybu s nákladním vlakem, vždy budou mít smůlu i cestující v osobním vlaku či rychlíku jedoucím naproti.

Dělají tuto profesi i ženy?

Ano, jsou mezi námi, ale je to skutečně rarita. V barvách Českých drah jezdí tuším čtyři. V republice jich bude maximálně deset.

Jaký zájem o profesi mají mladí?

Není to pro ně atraktivní. Když si přes známé zjistí platové podmínky a uvědomí si, že budou muset pracovat na směny, o víkendech, po nocích, na svátky… Strojvedoucích je nedostatek, zájem o profesi není zdaleka takový jako kdysi. Sláva našeho povolání z doby první republiky se už nevrátí.

Doporučujeme
majkljibb ( 1. listopadu 2015 22:03 )

hej ved vykolajenie vlaku a zrazka kamionu s dakym osobnym autom to je podobne ze? ze som este v kamione nevidel desiatky cestujucich ak nemyslim dakych migrantov

no_one2 ( 5. září 2015 09:50 )

pozeram, ze danej problematike hodne rozumies..

tomik007 ( 31. srpna 2015 22:06 )

To mas naprostou pravdu

amaea ( 31. srpna 2015 13:45 )

Diskuze k Zemanovým blábolům na Plesku nebyla ani otevřena

altmanova ( 31. srpna 2015 11:15 )

Ano, kamioňáci mají za sebou a před sebou stovky aut a přesto jezdí jako prasaaata!

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa
Články odjinud