V Česku je nejvíce malých „alkoholiků“ na světě! Pilo 94 % 15letých
Počet patnáctiletých, kteří mají zkušenosti s alkoholem, se v České republice v letech 2002 až 2012 zvýšil ze 70 na 94 procent. Uvádí se to ve zprávě Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, kterou v Paříži zveřejnil její generální tajemník José Ángel Gurría. Ze všech zemí, které OECD sleduje, Česká republika vychází nejhůře.
I celková spotřeba alkoholu je v České republice nad průměrem mezi ostatními zeměmi, ale je relativně „stabilní“. Nicméně průměr v rámci celé organizace má klesající tendenci. V roce 2012 připadalo na jednoho Čecha 11,6 litru spotřebovaného čistého alkoholu, zatímco odhadovaný průměr v zemích OECD činil 9,1 litru.
Pokud jde o spotřebu alkoholu dospělými v zemích OECD, podle dnes zveřejněné zprávy se odhaduje, že ročně připadá na jednoho člověka v průměru kolem deseti litrů čistého alkoholu, což je ekvivalent více než stovky lahví vína. Celkově tato spotřeba v uplynulých dvou desetiletích mírně klesla.
Mezi země, kde spotřeba naopak vzrostla, zpráva řadí zejména Finsko, Island, Izrael, Norsko, Polsko a Švédsko. Výrazné zvýšení bylo zaznamenáno v Rusku, Brazílii, Indii a Číně, i když ve dvou posledně jmenovaných státech jde o vzestup z nízké úrovně spotřeby.
Dokument rovněž upozorňuje, že v mnoha zemích se zvýšila míra občasného těžkého a nebezpečného pití mezi dětmi a mládeží, především pak u dívek. Od počátku nového století podíl chlapců ve věku do 15 let, kteří již byli opilí, vzrostl ze 30 na 43 procent. U dívek jde o nárůst z 26 na 41 procent.
Jako vhodné kroky v boji proti alkoholismu OECD doporučuje především péči lékařů, kteří mohou ohrožené lidi upozornit na škodlivou míru pití a přimět je, aby tento problém začali řešit. Důležité jsou i přísnější zákony upravující možnou spotřebu alkoholu před jízdou, čímž lze snížit počet obětí dopravních nehod.
Vhodné je podle OECD také zdražování alkoholických nápojů zvýšenými daněmi nebo zavádění minimálních cen levnějšího alkoholu. Pomoci může i větší regulace reklamy nebo investice do výchovy mládeže zaměřené na varování před škodlivostí pití alkoholu.
Nenadávej vlastní rodině do imbecilů.