Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Výprava českých vědců: Jak vznikalo unikátní foto ze zatmění Slunce na Špicberkách

Autor: ČTK, rap -
12. dubna 2015

Museli se vypořádat se třicetistupňovými mrazy a až do poslední chvíle nevěděli, jestli je »nepodvede« počasí. Vědci z Vysokého učení technického v Brně ale nakonec štěstí měli. Zatmění Slunce se jim ukázalo v plné kráse.

Tým kolem matematika Miroslava Druckmüllera vyjel spolu se svými německými a americkými kolegy na Špicberky letos v březnu poosmé. Zkoumání sluneční korony – extrémně žhavého, plynně plazmatického okolí Slunce – lze totiž jen při jeho zatmění a totéž platí i pro fotografování.

Brněnští vědci dosáhli v tomto bádání světového uznání. Ze stovek svých snímků korony totiž dokážou pomocí počítačového programu a speciálních algoritmů zpracovat vizualizaci, která dosud ne zcela známé procesy ve sluneční koroně ukazuje zřetelněji než kdy předtím.

A to i přesto, že vysoký kontrast a pohyb Slunce i jiných vesmírných těles snímkování velmi komplikuje. Vyžaduje to techniku na nejvyšší úrovni, řízenou několika počítači.

„Měli jsme štěstí, celé čtyři dny, co jsme připravovali a montovali naše přístroje, bylo depresivní počasí, zataženo, vítr. Ale ráno v den zatmění bylo křišťálově jasno,“ řekl Miroslav Druckmüller.

Jeho tým se už v minulosti díky svým snímkům sluneční korony dostal na titulní stránku časopisu Nature a podobné »čestné uznání« čeká vědce z Brna zřejmě i letos. Jednu z jejich fotografií už na svých webových stránkách zveřejnil americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku.

Zatmění Slunce samotné trvalo pouhých 147 sekund, a protože nebylo jasné, kde bude počasí příznivější, vydala se druhá část české expedice na Faerské ostrovy.

Tam ale – na rozdíl od Špicberků – byla velká oblačnost. „Zatmění jsme neviděli, pouze polární záři,“ uvedla členka výpravy Jana Hoderová z brněnské techniky. Cestu výzkumníků financoval astronomický institut Havajské univerzity, se kterým VUT v Brně léta spolupracuje.

Aktuální dění

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.