Posádka i cestující zmizeli v bouři: Poslední foto před ztraceným letadlem!
Stoupl si před letadlo společnosti AirAsia tak, jak to dělá mnoho cestujících. Nyní je však tohle foto patrně jedním z posledních, které pořídili cestující letu QZ 8501. Jejich airbus zmizel na cestě do Singapuru. Spekuluje se o technické závadě i vině bouře, která v oblasti v té době zuřila.
Během neděle vydala nízkonákladová společnost AirAsia seznam, podle něhož je na palubě letu QZ 8501 156 Indonésanů, tři Jihokorejci a po jednom občanu Singapuru, Malajsie a Francie. Británie však také informuje, že mezi oběťmi je i jeden její občan. Mezi cestujícími má být 17 dětí.
Leteckou společnost přitom vlastní ze 49 procent malajsijská skupina AirAsia, která patří podnikateli Tonymu Fernandesovi. Ten je čilý i na britských ostrovech – jako majitel Queens Park Rangers. AirAsia má pobočky i v Thajsku, Indii a na Filipínách. Funguje od roku 2002 a neměla za tu dobu žádnou nehodu.
Pátrání po letadle bylo přerušeno kvůli tmě, v noci na pondělí SEČ však bylo obnoveno. „Je možné, že jde o nehodu,“ sdělil indonéský viceprezident Jusuf Kalla. S tragickým vysvětlením počítá i AirAsia, která na internetu změnila barvu svého jasně červeného loga na šedivou. Vypadalo to, že se letadlo dostalo do velké bouřky, odborníci však nadále zpochybňují spekulace o vině počasí. To se probíralo hlavně kvůli skutečnosti, že zkušený hlavní pilot požádal před ztrátou kontaktu s letadlem o úpravu kurzu.
Reálně však nyní hrozí, že jsou posádka i cestující po smrti. Věřit tomu nechce nikdo. Ani Rohana, matka pohledné letušky Khairunisa Haidar Fauzi, která se vydala s dalšími rodiči a příbuznými na letiště v Singapuru. Stále ještě doufají, že jejich bližní někde najdou...
Oblast, kde se pátrá: Jávské moře jako místo neštěstí
Jávské moře, na které se přitom zaměřilo pátrání po zmizelém letadle, se rozkládá na ploše zhruba 433 000 kilometrů čtverečních. Přes svou rozlohu, která odpovídá více než pětinásobku České republiky, je relativně mělké. Průměrná hloubka zde dosahuje zhruba 46 metrů. Oblast je oblíbeným místem pro potápění a na zdejším dně údajně spočívají vraky lodí, napsal web straitstimes.com.
Americké námořnictvo letos v srpnu potvrdilo, že vrak, který spočívá na dně Jávského moře, je křižník USS Houston potopený Japonci během druhé světové války. Vrak se stal místem posledního odpočinku až 700 příslušníků amerického námořnictva.
V oblasti se v minulosti stalo několik lodních nebo leteckých neštěstí. Například 1. ledna 2007 ztratil Boeing 737-400 již neexistující letecké společnosti Adam Air se 102 lidmi na palubě při přeletu nad Jávským mořem kontakt s řízením letového provozu. Trosky letadla se našly až po deseti dnech ve vodách u západního pobřeží indonéského ostrova Sulawesi. Stroj letěl z indonéského města Surabaya do regionální sulaweské metropole Manado. Vyšetřovatelé zjistili, že piloti se snažili odstranit problém v navigačním zařízení, a omylem přitom odpojili autopilota. V prosinci 2006 se zde během bouře potopila přeplněná loď, což si vyžádalo více než 400 lidí.
Na oblast nedaleko indonéského ostrova Belitung, který leží v Jávském moři mezi Sumatrou a Borneem, se po zmizení letu QZ 8501 zaměřuje pozornost indonéských, singapurských a malajsijských záchranářů. Pomoc při pátrání po pohřešovaném stroji nabídla Austrálie i Jižní Korea a také americký úřad pro bezpečnost v letecké dopravě (NTSB).
Sestřelení by družice zaznamenaly snáz a zřetelněji než náhlý pád vlivem bouřky, kdy je letadlo kryto hustou oblačností. A vzhledem k tomu, že šlo o letadla nízkorozpočtových společností, jinde bych příčinu nehledal.