Proč byli dělníci pod mostem, když nahoře jezdil bagr?! Firmy se asi špatně domluvily
Čtyři dělníci pod troskami zříceného mostu vůbec nemuseli zemřít, kdyby se dvě firmy, které na staveništi současně pracovaly, dokázaly dohodnout! V době, kdy jedna jezdila těžkým bagrem po mostě a odkrývala pilíře, neměli dělníci té druhé pod mostem co dělat.
"Zřícení mostu ve Vilémově mohla způsobit špatná koordinace stavebních prací," řekl na tiskové konferenci náměstek hejtmana Kraje Vysočina Libor Joukl (ČSSD). Uvedl, že most nebyl v havarijním stavu.
Že na stavbě bylo něco zřejmě tak, jak být nemělo, dokazuje také fotografie, kterou Blesk.cz získal a která byla pořízena jen pár desítek minut před tragédií. Zatímco pod mostem je nejméně šest lidí, na mostě, přímo uprostřed v jeho nejtenčí části jezdil těžký bagr a lžící odkrýval vrchní vrstvy silnice. Jen kousek od něj navíc stálo druhé těžké auto, zřejmě nakladač, na který bagr lopatou nakládal kameny.
V sutinách ve čtvrtek zemřeli čtyři dělníci, další dva byli zraněni. Pracovali pro stavební firmu Bögl & Krýsl. Odtěžování násypu u mostu ve stejné době prováděla společnost Strabag. Pod mostem pracovali tři Češi a tři Slováci, přežili dva muži ze Slovenska. Kriminalisté nyní provádějí identifikaci obětí pomocí DNA.
Joukl zopakoval již dříve zveřejněné informace kraje, že technický stav mostu ve Vilémově byl relativně dobrý. Při poslední kontrole byl hodnocen stupněm 4 až 5 na sedmistupňové škále, sedmička je nejhorší stav. "Tento most by podle vyjádření odborníků řádově do deseti let nepotřeboval žádné rozsáhlé opravy," řekl. Oprava mostu byla součástí modernizace silnice mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem za 160 milionů korun. Kraj Vysočina zakázku zadal konsorciu firem M-Silnice a Strabag.
V pátek odpoledne předala policie staveniště zpět stavebnímu konsorciu. V sobotu dělníci udělali jen práce nezbytné pro zabezpečení zbytků mostu a místo oplotili. Na staveništi se dnes uskutečnil kontrolní den. "V tuto chvíli už tam bude probíhat normální stavební činnost," uvedl Joukl.
když odhrabali pilíř zvenčí, tak kamenný most musí spadnout. Jestli je nahoře bagr nebo jen souloží dvě mouchy je jedno; boční tlak není kompenzován a vzduch ty tuny kamení nahoře neudrží.