Proč byli dělníci pod mostem, když nahoře jezdil bagr?! Firmy se asi špatně domluvily
Čtyři dělníci pod troskami zříceného mostu vůbec nemuseli zemřít, kdyby se dvě firmy, které na staveništi současně pracovaly, dokázaly dohodnout! V době, kdy jedna jezdila těžkým bagrem po mostě a odkrývala pilíře, neměli dělníci té druhé pod mostem co dělat.
"Zřícení mostu ve Vilémově mohla způsobit špatná koordinace stavebních prací," řekl na tiskové konferenci náměstek hejtmana Kraje Vysočina Libor Joukl (ČSSD). Uvedl, že most nebyl v havarijním stavu.
Že na stavbě bylo něco zřejmě tak, jak být nemělo, dokazuje také fotografie, kterou Blesk.cz získal a která byla pořízena jen pár desítek minut před tragédií. Zatímco pod mostem je nejméně šest lidí, na mostě, přímo uprostřed v jeho nejtenčí části jezdil těžký bagr a lžící odkrýval vrchní vrstvy silnice. Jen kousek od něj navíc stálo druhé těžké auto, zřejmě nakladač, na který bagr lopatou nakládal kameny.
V sutinách ve čtvrtek zemřeli čtyři dělníci, další dva byli zraněni. Pracovali pro stavební firmu Bögl & Krýsl. Odtěžování násypu u mostu ve stejné době prováděla společnost Strabag. Pod mostem pracovali tři Češi a tři Slováci, přežili dva muži ze Slovenska. Kriminalisté nyní provádějí identifikaci obětí pomocí DNA.
Joukl zopakoval již dříve zveřejněné informace kraje, že technický stav mostu ve Vilémově byl relativně dobrý. Při poslední kontrole byl hodnocen stupněm 4 až 5 na sedmistupňové škále, sedmička je nejhorší stav. "Tento most by podle vyjádření odborníků řádově do deseti let nepotřeboval žádné rozsáhlé opravy," řekl. Oprava mostu byla součástí modernizace silnice mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem za 160 milionů korun. Kraj Vysočina zakázku zadal konsorciu firem M-Silnice a Strabag.
V pátek odpoledne předala policie staveniště zpět stavebnímu konsorciu. V sobotu dělníci udělali jen práce nezbytné pro zabezpečení zbytků mostu a místo oplotili. Na staveništi se dnes uskutečnil kontrolní den. "V tuto chvíli už tam bude probíhat normální stavební činnost," uvedl Joukl.













0 Pluska.sk
Po stopách firmy, ktorá opravovala most v Česku: Luxusné domy aj autá!
Josef Krýsl, spolumajiteľ stavebnej firmy Bögl & Krýsl, žije v mestečku Sušice na juhozápade Česka. Traja zavalení Slováci vo Vilémove zasa pochádzajú z okolia Bardejova. Prácu im sprostredkoval ich rodák František Billý.
Foto: Josef Krýsl (vľavo) je spolumajiteľom Bögl & Krýsl a František Billý spostredkoval Slovákom prácu.
SUŠICE/BARDEJOV. Nájsť Josefa Krýsla v Sušiciach, nie je vôbec jednoduché. Jeho veľký dom stojí na kraji mestečka, ďaleko od všetkých ostatných. Dostať sa k nemu dá len po príjazdovej ceste. Na nej si Krýslovci dali záležať a vydláždili ju.
Pozemok lemuje od cesty vysoký živý plot, ktorý bráni zvedavcom nahliadnuť do dvora. Dom na samote má jednu garáž, no priamo pred ním je prístrešok minimálne pre ďalšie dve autá.
Nepriehľadný živý plot bol chvíľu pred naším príchodom ostrihaný, trávnik pokosený a záhrada pôsobila upravene. Krýslovci v nej majú okrem krásneho výhľadu aj krytý bazén či záhradné sedenie.
„Mali by byť doma, pred chvíľou sme sa zdravili,“ povedal sused. Na naše volanie však nikto neodpovedal.
Prácu na oprave mosta vo Vilémove sprostredkoval trom zavaleným Slovákom František Billý z Bardejova. Podľa českých inšpektorov si ľudí najal na prácu načierno.
Spolu s rodinou býva v jednej z najlukratívnejších štvrtí Bardejova v honosnej vile. Počas našej návštevy pred jedným z domov parkoval luxusný biely džíp s českými evidenčnými číslami. No Františka sme doma nenašli.
http://www.pluska.sk/spravy/zo-zahranicia/po-stopach-firmy-ktora-opravovala-most-cesku-lu xusne-domy-aj-auta.html
když odhrabali pilíř zvenčí, tak kamenný most musí spadnout. Jestli je nahoře bagr nebo jen souloží dvě mouchy je jedno; boční tlak není kompenzován a vzduch ty tuny kamení nahoře neudrží.