Středa 1. května 2024
Dnes je Svátek práce, zítra Zikmund
Polojasno 22°C

Záhada havarovaného Boeingu 777 není stále vyřešena: 5 otázek a odpovědí o letadlu duchů

Autor: shp, simao - 
25. března 2014
13:43

I když je jasné, že ztracený Boeing 777 se roztříštil o hladinu oceánu a všech 239 lidí na palubě zahynulo, stále není známo, co se s ním stalo. Zde je pět nejzajímavějších otázek a odpovědí, které se týkají záhadného zmizení letadla duchů.

I když už je z vyhodnocení dat ze satelitů jasné, že letadlo havarovalo, stále je zapotřebí najít trosky. „Pátrání po letadle MH 370 pokračuje. Soustředíme se na identifikaci přesného místa pádu letadla. Vyšetřování je nyní primárně technické a logistické,“ prohlásil na dnešní tiskové konferenci malajsijský ministr obrany a dopravy Hišhammudin Hussejn.

Při zjišťování místa havárie, pomohli Britové. V posledních dnech vyvinul britský Inmarsat novou technologii, která se zabývá relativní rychlostí letadel. Na základě tohoto se došlo k lokalizaci letadla v dané oblasti. Technologie byla ověřena pozitivním nalezení šesti dalších boeingů,“ dodal Hussejn.

 

1. Jak mohou vědět, že letadlo ztroskotalo, když ještě nebyly nalezeny trosky?

Vyšetřovatelé často vědí, že letadlo havarovalo, i když ještě nenalezli trosky. Může trvat několik let, než budou klíčové části letadla nalezeny, včetně klíčové černé skříňky.  Nové propočty britské satelitní společnosti Inmarsat odhalily, že poslední známá lokace letadla byla v oblasti jižní části Indického oceánu. Moře je v těchto místech hluboké asi sedm kilometrů a vzhledem k tomu, že letadlo ztroskotalo před více jak dvěma týdny, odvály proudy trosky mnohem dál. Vyšetřovatelé jsou však teoreticky schopni zjistit, co se s boeingem stalo i z jednoho kusu letadla. Pokud šlo například o explozi.

 

2. Najdou někdy černou skříňku?

Nejdůležitějším důkazem o osudu letu MH370 je černá skříňka, která je ve skutečnosti oranžová a dlouhá asi 30 centimetrů. Je sestrojena tak, aby vydržela jakýkoliv náraz. Nahrává všechna data z letadla a je možné, že bez ní se nikdy nezjistí, co se s letadlem stalo. Pátrací týmy však nyní bojují s časem, protože baterie lokalizačního majáku vydrží pouze okolo 30 dní. Teoreticky existuje i možnost, že skříňku najdou i po vybití baterie, ale bude to mnohem těžší.

 

3. Proč žádný z pasažérů nekomunikoval předtím, než letadla havarovalo?

Všichni se nyní ptají, jak je možné, že letadlo bylo odpojeno od všech komunikačních kanálů, letělo sedm hodin v opačném směru a nikdo si toho nevšiml. Kdyby pasažéři věděli, že je letadlo v potížích, jistě by se snažili o situaci na palubě informovat telefonáty a SMS zprávami. Podle expertů ale ve větší výšce než tři kilometry není telefonní signál. Pokud by se potvrdila teorie, že letadlo letělo níž než ve výšce 1,5 kilometru, aby se vyhnulo radarům, znamenalo by to, že pasažéři o nebezpečí nevěděli. Podle jedné z nejvíce dramatických teorií provedl jeden z pilotů, který letadlo chtěl unést, v letadle dekompresi, omráčil jí cestující a sám pak letěl s nasazenou kyslíkovou maskou.

 

4. Jak to, že si nikdo nevšiml, že se letadlo vzdálilo tak daleko od svého kurzu?

Poslední známá lokace letadla byla západně od Malajsie. Letadlo odtud mohlo uletět tisíce kilometrů jižním směrem podle toho, kolik mělo paliva v nádrži. Je možné, že boeing letěl přes země jako Indi, Čína a Pákistán. Odborníkům se však nezdá, že by ho nikdo nezachytil na radaru. Že by někdo mlčel?

 

5. Byl do zmizení letadla zapleten kapitán nebo jeho kopilot?

Malajsijská vláda věří, že za změnou kurzu letadla stál někdo přímo na palubě. Stroj změnil směr letu přinejmenším dvakrát. Na palubě navíc někdo vypnul komunikační systémy předtím, než letadlo doletělo k východnímu pobřeží malajsijského poloostrova. Vše nasvědčuje tomu, že za tím stojí někdo, kdo rozumí letecké technice a pilotování letadla. Největší podezření padá na kapitána Zaharího Ahmada Šáha (53) a jeho kopilota Farika Abdula Hamída (27). Stále je však možné, že na byl palubě někdo další, kdo převzal kontrolu nad letadlem.

Video Potvrzeno: Zmizelý Boeing se zřítil, všichni jsou mrtví! - Reuters, youtube. Tomáš Polák
Video se připravuje ...

honza51 ( 25. března 2014 21:21 )

To "krakonos500" - vždyť říkám, že jsi hňup Pleteš tady páté přes deváté. Ale to se takovým jako Ty stává.

honza51 ( 25. března 2014 21:02 )

To "krakonos500" - Ty víš prdlajs, co kdo zná , ale nejsem takový hňup, abych "hltal" Ty slinty novinářů, jako TY . A taky nikoho neodkazuju na "YouTube", aby se "poučil". Přeji příjemnou zábavu při čtení těch "blábolů"!

honza51 ( 25. března 2014 20:38 )

No tak když čerpáš vědomosti z "YouTube", tak to musíš být "odborník" . Měl by ses zapojit do vymýšlení dalších variant . A ty si klidně "hltej" ty žvásty dál, když Tě to tak zajímá.

nojasne ( 25. března 2014 18:50 )

Něco pro Vás http://www.pravidla.cz/

cocca ( 25. března 2014 18:42 )

 Někde psali, že krátce před odletem volala kapitánovi nějaká tajemná žena která si koupila sim kartu na falešný pas.Teď už o tom nikde nepíšou.Ani o těch bateriich které letadlo údajně mělo na palubě.Přijde mi to jako že Malajsie chce případ uzavřít co nejrychleji protože se bojí co by jinak všechno vyšlo najevo.

Zobrazit celou diskusi