Embéčku je 50 let! Usměvavý vůz, který změnil automobilový průmysl

Autor: Tomáš Koníček - 
21. března 2014
09:11

První český velkosériově vyráběný automobil Škoda 1000 MB slaví dnes 50! Legendární embéčko se začalo prodávat 21. března 1964. Byla kvůli němu postavena zcela nová továrna a lidé na něj před prodejnami Mototechny stáli nekonečné fronty.

bVpředu milá kulatá světla a maska, která vyvolává dojem, že se usmívá. Když nastartujete, ze zadní části se ozve hluboké čtyřválcové dunění. Ano, motor má vzadu! Tehdy bylo embéčko v tomto směru revoluční. Konstruktéři slibovali lepší vůz než Renalut 8 nebo Simca 1000. Vyrobilo se 443 156 kusů a přes polovinu jich bylo vyvezeno do zahraničí.

Jak se padesát let staré auto řídí? Test legendárního embéčka najdete ZDE>>

Přesto si Češi označení tehdy špičkové škodovky později překřtili na »1000 Malých Bolestí«. Technika vozu sice byla ojedinělá, ale rozhodně ne dokonalá.

Video ŠKODA MB 1000 SLAVÍ 50 LET - Tomáš Koníček, Petr Novotný
Video se připravuje ...

V registru 16 tisíc vozů

I když jsou Škody 1000 MB na silnicích spíše vzácností, stále jich je v Česku registrováno 16 000. Sdružení automobilového průmyslu uvádí, že jejich průměrné stáří je 48 let.

Nyní by stála 598 144 Kč!

Škoda 1000 MB se v roce 1964 začala prodávat za 44 000 Kčs. Tehdy byla průměrná mzda v Československu 1411 Kčs. Na nové auto tedy bylo potřeba 31 platů. Jen pro srovnání, v současných cenách by vyšla na 598 144 Kč.

Sběratel dá i půl milionu

Zachovalé embéčko se dá koupit přibližně za 30 000 Kč. Ale může být i mnohem dražší! Například kupé MBX, kterých bylo vyrobeno jen 2517, se
prodává i za půl milionu! Dochovalo se jen pár kusů.

Embéčko testoval Brežněv

Jako jeden z prvních si budoucí bestseller vyzkoušel nejvyšší sovětský představitel Leonid Iljič Brežněv (†75). Navíc šlo o kupé MBX, k teré se do prodeje dostalo o dva roky později.

Vyrobili jediný kombík

Tohle je rarita a můžete ji vidět jedině v mladoboleslavském škodováckém muzeu. Škoda 1000 MB combi. „Bylo zadáno 5 variant karoserií a v rámci toho se vyrobil i kombík . Konstruktéř i si však nevěděli rady s chlazením. P roto má tato verze jediný prototyp,“ vysvětlil Vítězslav Kodym ze Škody Auto.

Výzva čtenářům

Jezdili jste embéčkem a máte s ním společné snímky? Pochlubte se! Zaslat je můžete na tip@blesk.cz

 

 

 

e.44 ( 21. března 2014 11:08 )

Na jednu stranu děsnej křáp, na druhou stranu při tom když se o něj člověk dobře staral, tak vydrželo Já si ho pořídila v '83 za tři tisíce jako první auto. Byl to už samozřejmě starej křáp ale na lepší nebylo a potřebovala jsem tenkrát jezdit s dcerkou dost daleko k doktorovi. No hrabali jsme se v něm s manželem pomalu denně ale dva roky nám vydrželo než se definitivně rozpadlo

jaija ( 21. března 2014 10:43 )

Krásný auto v krásné době!!!

zabibol ( 21. března 2014 10:26 )

Najezdil jsem s tímto vozem tisíce kilometrů. Pořád se něco kazilo, pořád bylo potřeba něco opravovat. Neskutečně rychle hnilo. Jedna z největších tragédií byla, když vám za pár let zteřela hadička od AC pumpy, tak benzín stříkal přímo na motor a auto shořelo. Vzpomínky mám, ale dnes by si vůz takové kvality nikdo nekoupil. Tehdy se jenom kutilo a opravovalo, servis se s vámi vůbec nebavil a náhradní díly vůbec nebyly.

Zobrazit celou diskusi