Embéčku je 50 let! Usměvavý vůz, který změnil automobilový průmysl
První český velkosériově vyráběný automobil Škoda 1000 MB slaví dnes 50! Legendární embéčko se začalo prodávat 21. března 1964. Byla kvůli němu postavena zcela nová továrna a lidé na něj před prodejnami Mototechny stáli nekonečné fronty.
bVpředu milá kulatá světla a maska, která vyvolává dojem, že se usmívá. Když nastartujete, ze zadní části se ozve hluboké čtyřválcové dunění. Ano, motor má vzadu! Tehdy bylo embéčko v tomto směru revoluční. Konstruktéři slibovali lepší vůz než Renalut 8 nebo Simca 1000. Vyrobilo se 443 156 kusů a přes polovinu jich bylo vyvezeno do zahraničí.
Jak se padesát let staré auto řídí? Test legendárního embéčka najdete ZDE>>
Přesto si Češi označení tehdy špičkové škodovky později překřtili na »1000 Malých Bolestí«. Technika vozu sice byla ojedinělá, ale rozhodně ne dokonalá.
V registru 16 tisíc vozů
I když jsou Škody 1000 MB na silnicích spíše vzácností, stále jich je v Česku registrováno 16 000. Sdružení automobilového průmyslu uvádí, že jejich průměrné stáří je 48 let.
Nyní by stála 598 144 Kč!
Škoda 1000 MB se v roce 1964 začala prodávat za 44 000 Kčs. Tehdy byla průměrná mzda v Československu 1411 Kčs. Na nové auto tedy bylo potřeba 31 platů. Jen pro srovnání, v současných cenách by vyšla na 598 144 Kč.
Sběratel dá i půl milionu
Zachovalé embéčko se dá koupit přibližně za 30 000 Kč. Ale může být i mnohem dražší! Například kupé MBX, kterých bylo vyrobeno jen 2517, se
prodává i za půl milionu! Dochovalo se jen pár kusů.
Embéčko testoval Brežněv
Jako jeden z prvních si budoucí bestseller vyzkoušel nejvyšší sovětský představitel Leonid Iljič Brežněv (†75). Navíc šlo o kupé MBX, k teré se do prodeje dostalo o dva roky později.
Vyrobili jediný kombík
Tohle je rarita a můžete ji vidět jedině v mladoboleslavském škodováckém muzeu. Škoda 1000 MB combi. „Bylo zadáno 5 variant karoserií a v rámci toho se vyrobil i kombík . Konstruktéř i si však nevěděli rady s chlazením. P roto má tato verze jediný prototyp,“ vysvětlil Vítězslav Kodym ze Škody Auto.
Výzva čtenářům
Jezdili jste embéčkem a máte s ním společné snímky? Pochlubte se! Zaslat je můžete na tip@blesk.cz
Na jednu stranu děsnej křáp, na druhou stranu při tom když se o něj člověk dobře staral, tak vydrželo
Já si ho pořídila v '83 za tři tisíce jako první auto. Byl to už samozřejmě starej křáp ale na lepší nebylo a potřebovala jsem tenkrát jezdit s dcerkou dost daleko k doktorovi. No hrabali jsme se v něm s manželem pomalu denně ale dva roky nám vydrželo než se definitivně rozpadlo
