Letecký publicista k nalezeným troskám: Tohle nemá logiku!
Poté, co se objevily zprávy o tom, že jihozápadně od australského Perthu byly údajně nalezeny „věrohodné pozůstatky“ letu MH370 se vyrojila celá řada spekulací o tom, jak mohly poslední chvíle obřího boingu 777 vypadat. Podle českého publicisty, kterého Blesk.cz oslovil (ale nepřál si být jmenován), není zmíněný nález příliš logický. Možná jde o opětovnou slepou stopu!
Publicista potvrdil, že osoba kapitána byla zřejmě v celé záležitosti klíčová. „Byl to zkušený pilot a z dosavadních informací vyplývá, že povypínal všechny pokročilé monitorovací přístroje v letadle. Rozhodně se nejednalo o nějaký násilný únos. Cestující si nemuseli ani zprvu všimnout, že letoun změnil kurz. Byl to pravděpodobně rutinní a dobře promyšlený únos“ uvedl.
Záhadou přitom zůstává, proč by se nyní trosky letadla našly v širém oceánu. „Nedává mi to absolutně smysl. Jestliže tak hladce kapitán unesl letoun, proč by ho chtěl pak poslat proti hladině? Vždyť letadlo mohl zničit kdykoli ve vzduchu. V podstatě hned. Myslím, že měl spíše nějaký konkrétní záměr a chtěl někde přistát. Navíc měl i dost paliva na dolet. To vždy určuje pilot, během předletového nastavení s ohledem na plánovanou cestu,“ zmínil letecký publicista.
Nad Evropou by se to nestalo
Podle leteckého publicisty by se něco podobného například nad Evropu prakticky nemohlo stát. „Kdyby takto letadlo zmizelo někde v Evropě jakémukoli řízení letového provozu, bylo by uvědomeno vojenské řízení letového provozu, které má systémy k dokonalé alokaci stroje i při nízkých průletech. Navíc letecká síť nad Evropou je tak hustá, že by letadlo bylo viděno jinými. Dalším faktem je, že posádka se zde pravidelně hlásí, což v místech, kde se pohyboval let MH370 není vůbec nutné. Nad oceánem totiž není proč hlásit, že letadlo dále letí v pořádku. Tam se čeká případné opačné hlášení,“ uvedl zdroj Blesk.cz a dodal: „Letadlo mohlo letět nerušeně několik tisíc kilometrů, jelikož není běžnou praxí se prostě neustále hlásit.“
Publicista rovněž zmínil, že nad oceány zpravidla nefungují ani avizovaná pokročilá monitorovací vojenská zařízení, která by s určitostí dovedla určit polohu letounu, respektive, že se v lokacích vůbec nepoužívají.
Je to mozne, ale asi by lietadlo riadil autopilot a ten by sam od seba nezmenil trasu. Ak by autopilot zapnuty nebol, asi by sa dlho vo vzduchu neudrzali.