Nuselský most v Praze slaví narozeniny: Takhle ho před 40 lety testovali

Autor: psch, ČTK, Jindřich Bíč - 
21. února 2013
12:42

Před 40 lety tuto chloubu otevřeli, při zatěžkávací zkoušce na ní zaparkovalo 66 tanků! Asi každý, kdo byl někdy v Praze, měl co do činění s Nuselským mostem. Ať jako řidič, nebo jako cestující hromadné dopravy. Pod magistrálou totiž mostem projíždí i metro linky C.

Původní plán z 60. let minulého století ale počítal s jinou variantou — tubusem měla projíždět podpovrchová tramvaj. Až v průběhu stavby padlo rozhodnutí, že jednotlivé části Prahy spojí metro, v němž se budou pohybovat těžké sovětské soupravy. Most přes Nuselské údolí byl pro Prahu nezbytný — propojil centrum s Pankrácí a s budovaným Jižním Městem. Stavba byla dokončena 22. února 1973 a nesla jméno Klementa Gottwalda. Metro v něm začalo jezdit o rok později.

Demolice

V roce 1965 byla zahájena výstavba demolicí velkého bloku sedmnácti domů na dně Nuselského údolí. Kdo by chtěl vidět záběry z této demolice, může si pustit snímek Ta naše písnička česká, kde byly použity.

Vyztužení mostu

Původně plánované tramvaje měly mít nápravový tlak 10,5 tun. Sovětské soupravy ale měly mít nápravový tlak 16 tun. Na takové zatížení nebyla stavba konstruována. Proto byl do mostu vmontován speciální roznášecí ocelový rošt vážící 822 tun.

Zátěžová zkouška

V listopadu roku 1970 byla provedena statická zatěžkávací zkouška 66 tanky. Tankisté, kteří přijeli z rakovnického pluku, tehdy dost riskovali. Kdyby most jejich váhu neunesl, nejspíš by tuto zkoušku nikdo z nich nepřežil.

Tunel metra

Tunelem denně projede zhruba 800 souprav metra, které přepraví cca 300 tisíc cestujících. Vždy po půlnoci je most čištěn tunelovým vysavačem.

Most sebevrahů

Během let si »Nuselák« překlenující hluboké údolí, vysloužil nelichotivou přezdívku - most sebevrahů. Skočilo z něj přes 300 lidí. Dříve mělo totiž zábradlí po stranách mostu pouhých 120 cm. V roce 1997 byla nainstalována pletivová konstrukce, ale i ta se minula účinkem. Pomohlo až přimontování kluzkých širokých pásů bez záchytných bodů v roce 2007. Teprve tehdy si obyvatelé Nuslí mohli konečně oddechnout.

Nuselský most, jenž od slavnostního otevření v únoru 1973 do května 1990 nesl jméno Klementa Gottwalda, je dlouhý 485 metrů a široký 26 metrů a dodnes je jednou z největších staveb z předpjatého betonu v ČR. Pět mostních polí lichoběžníkového průřezu je podepíráno čtyřmi pilíři. Celkem stavba spolykala kolem 20.000 metrů krychlových nejkvalitnějšího betonu.

neslevap ( 21. února 2013 15:19 )

Neplácají. Most byl skutečně postaven pro tramvaj. Když bylo rozhodnuto o změně na metro, vyvinuli v ČKD (bylo jaro 68) české soupravy metra,které by most unesl. Ale jelikož se jednalo o stavbu ČSSP, ÚV KSČ rozhodl,že vozy budou sovětské. Dokumentace našich souprav byla později "věnována" SSSR.

a777 ( 21. února 2013 14:01 )

visersivoko ty visersivovko

a777 ( 21. února 2013 14:00 )

Co to zase plácáte, tam neměla jezdit tramvaj, ale české vagony metra, které "chytrý" komouši nahradili težkými zastaralými vozy z CCCP. proto se musel Nuselák zpevňovat !

bobou ( 21. února 2013 13:18 )

A ty se, prosím, vrať zpátky do školních lavic!!! To je hrůza co jsi tady napsal brrrrr...

Zobrazit celou diskusi