Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Nejméně mrtvých na silnicích za posledních 50 let, mladí řidiči však stále hrozbou

Celkem 671 zemřelo v roce 2012 na českých silnicích. Patří mezi ně i oběť této nehody na Jindřichohradecku z konce roku
Celkem 671 zemřelo v roce 2012 na českých silnicích. Patří mezi ně i oběť této nehody na Jindřichohradecku z konce roku  (Autor: ČTK)
Autor: simao, ČTK - 
8. ledna 2013
12:22

Bilanci nehod za rok 2012 dnes představil šéf dopravní policie Tržil. Podle statistik zahynulo na českých silnicích loni 681 lidí. Nejméně od roku 1961. Některá "ale" však zůstávají.

O šestadvacet lidí méně než v roce 2011 a vůbec nejméně od roku 1961 zahynulo loni na českých silnicích. Sdělil to dnes novinářům šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Tragické následky nehod podle něj výrazně klesají zejména posledních pět let. Nejhorší byl loni srpen s 74 oběťmi na životech. Mezi nejhorší roky vůbec přitom patří dlouhodobě černý rok 1969, kdy zahynulo 1758 lidí, a rok 1994 s 1473 usmrcenými. Naposledy se přes tisícovky přehoupl počet obětí v roce 2007 (1123 mrtvých).

Co může za nehody?

Skoro tři tisícovky lidí (2986) však za rok 2012 utrpěly těžká zranění. I to je ale o 106 méně, než při předchozím bilancování. Nárůst ale podle statistika ukázala u počtu lehce zraněných a u hmotné škody.

Hlavním důvodem vážných nehod je přitom podle šéfa "dopraváků" nevěnování dostatečné pozornosti provozu, a také nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Varování před tím platí především pro současné zimní období, kdy se na řadě míst může vytvořit náledí. 

Na nehodách se nadále výraznou měrou podílí i mladí, nepříliš zkušení a riskující řidiči - na ty ve věku od 18 do 35 let připadá více než čtvrtina všech nehod. 

Náměstek policejního prezidenta Tomáš Kužel pak uvedl, že nejvíce úmrtí se stalo na silnicích mimo dálnice. Příčinou je podle něj mnohdy špatný stav silniční sítě.

Zmínil se také o číslech souvisejících s motorkáři - polovinu jejich nehod prý zaviní ostatní řidiči, když jim například nedají přednost. U cyklistů pak devět z deseti nehod mívá za následek zranění hlavy - kvůli tomu, že si cyklista nenasadil helmu.

klop ( 8. ledna 2013 17:15 )

Především je to stále se zlepšující konstrukcí aut a daleko lepšími bezpečnostními prvky.

libor123 ( 8. ledna 2013 13:27 )

 Aspoň jedna dobrá zpeáva že zahynulo míň lidí.

Zobrazit celou diskusi