Slevová mánie zaútočila na Česko:10 rad jak správně reklamovat

Poradíme vám, jak správně reklamovat
Poradíme vám, jak správně reklamovat  (Autor: ČTK - ilustrační foto)
Autor: Monika Rubešková - 
26. prosince 2012
21:40

Slevová mánie zaútočila ještě před Silvestrem na české obchody a spotřebitelé si mohou mnout ruce nad výhodnými nákupy. Co ale dělat, když zjistíte, že zboží má vadu? Mějte na paměti desatero správné reklamace.

1) Schovávejte si účty a reklamujte zboží hned, jakmile se objeví vada.

2) Obvykle trvá záruka na zboží 24 měsíců, prodlužuje se po dobu, kdy byl výrobek v reklamaci.

3) Vrátit zboží v kamenném obchodě jen proto, že se vám přestalo líbit, lze pouze po dohodě s prodejcem. Automatické právo na to nemáte.

4) Reklamujte tam, kde jste výrobek koupili. V případě obchodů s více pobočkami můžete v kterékoliv z nich.

5) Schovávejte si účtenky, vždy je vyžadujte. Pokud ji ztratíte, jako doklad může sloužit i výpis při platbě kartou nebo čestné prohlášení.

6) Obchodník nemá právo po vás vyžadovat originální balení.

7) Maximální doba na vyřízení reklamace je 30 dní. O způsobu vyřízení musíte být informováni. Požadujte reklamační protokol.

8) Vada, která se projeví do 6 měsíců od koupě, se považuje za vadu, která tam byla v okamžiku nákupu. Máte právo si vybrat, zda chcete zboží opravit, nebo vyměnit.

9) Pokud chcete zboží vyměnit, máte nárok na to samé (typ, značka, barva), pokud již není, máte právo na vrácení peněz.

10) Jakmile je reklamace vyřízena, musíte si zboží vyzvednout, jinak po vás může prodejce požadovat skladné.

zlymikes ( 27. prosince 2012 05:50 )

bod 11 - v případě kladného vyřízení reklamace máte právo na náhradu nákladů s reklamací spojených - zpravidla jízdné veřejnou dopravou

75pedro ( 27. prosince 2012 00:04 )

Jenže český zákazník není čestný. Snad každý něco na prodejce zkusil, ať už telefon spadlý na zem, rozpadlou botu... Dementní TV pořady na "podporu" spotřebitelů v ČR ničí podnikání, a nahrávají Vietnamcům, kterých se všichni bojí- i estébák Voříšek.

advokat2010 ( 26. prosince 2012 23:21 )

14.)Prodávající je povinen všechny spotřebitelské reklamace vyřídit zdarma, tj. i ty kterým nevyhověl. Jakákoliv ujednání i kdyby byla spotřebitelem podepsaná, jež by spotřebitele zavazovala k úhradám v vzthu k prodejci u neuznané reklamace jsou neplatná dle §55 zák.č. 40/1964 Sb.

advokat2010 ( 26. prosince 2012 23:16 )

ad 10) Skladné u spotřebitelské reklamace dle sml kupní není zákonem upraveno (pouze u sml o dílo) prodejce nemá na žádné skladné ze zákona nárok. 11) Kupující není povinen podepisovat žádná další ujednání v reklamačním protokolu (často lstivě podstrovaná k podpisu nesolidními prodejci), kterými by se k čemukoliv zavazoval. Pokud u nepoctivých prodejců reklamační protokol taková ujednání obsahuje (a je v praxi takových mnoho) či odkazy na reklamční řády prodejce, doporučuji přeškrtat před podpisem na obou stejnopisech protokolu. Jakékoliv ujednání zhoršující postavení spotřebitele je neplaté a není třeba se jím řídit i kdyby bylo podepsáno §55 zák.č. 40/1964 Sb.(často lstivě na reklamačním protokolu odkazem na nezákonné reklamační řády prodejce, či různé drobné vpisky na razítku prodejce nebo přímo drobným písmem v reklamačním protokolu nebo na jeho rubové straně). 12) Kupující má ze zákona nárok na úhradu nákladů spojených s úspěšnou reklamací (tj. zejména veškeré cestovné tam a zpět, ztrátu času, či poštovné oběma směry) je to přímo ze zákna §598 zák.č. 40/1964 Sb., a to bez ohedu na protiprávní ujednání kdekoli u prodejce (reklamační řády apod) i kdbyby byly podepsány-taková ujednání jsou neplatná dle § 55 zák.č. 40/1964 Sb. 13.) Reklamační protokol nemá žádný oficiální formulář a může být napsán klidně i na papírovém kapesníku. Kupující spotřebitel není povinen respektovat jakýkoliv formulář či protokol prodejce (zejména, když mu tam nutí k podpisu řadu dalších ujednání nad rámec zákona), byť oni to často tvrdí. Kupující splní svoji povinnost pokud prodejci doručí A) tvrzení o tom, jakou vadu věc má (popis), kdo ji uplatňuje (jméno adresa kupujícího, nic dalšího není povinen kupující uvádět, tj žádné tel číslo a e-mail a datum narození, apod. osobní údaje) C) jednoznačný požadavek kupujícího jakým způsobem navrhuje reklamaci řešit, tj jedna varianta z těchto: odstoupení od sml, sleva, oprava nebo výměna věci. D) cokoliv dalšího škrtat na obou stejnopiseech

Zobrazit celou diskusi