Rekonstrukce dálnice D1: Na 6 let staveniště

Dálnice se konečně dočkala rekonstrukce, a jak už to u D1 bývá, stačí jakékoliv zúžení, jakákoliv nehoda a hned se to projeví na plynulosti dopravy. Rekonstrukce se navíc potáhne minimálně šest let!
Od kdy?
Nejdříve se sice uvažovalo, že se začne rekonstruovat už začátkem července, z toho ale nakonec sešlo. A oficiální termín, kdy se silničáři opravdu pustí na dálnici D1, zatím neexistuje…
„Harmonogram prací máme sestavený, zatím ale není vztažený ke konkrétním termínům, vzhledem k tomu, že ještě probíhá soutěž na dodavatele. Pokud nenastane žádný problém, tak nejbližší možný termín předání staveniště je ve druhém zářijovém týdnu,“ potvrdila Blesku vedoucí oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková s tím, že pokud vše půjde podle plánu, práce na D1 by měly skončit v roce 2018.
Proč tak dlouho?
Proč ale rekonstrukce bude trvat tolik let? Navíc... Často se nestává, že by se termíny dopravních staveb v České republice dodržovaly. „Není to o tom, jenom rekonstruovat nebo stavět na zelené louce, je to o tom, že samotná modernizace bude za provozu,“ přidal svoje vyjádření ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM). Podle něj nemá tak velký projekt za provozu v České republice obdoby.
Kde?
První na řadu by mělo přijít pět úseků: EXIT 41 ŠTERNOV – EXIT 49 PSÁŘE, EXIT 66 LOKET – EXIT 75 HOŘICE, EXIT 104 VĚ- TRNÝ JENÍKOV – EXIT 112 JIHLAVA, EXIT 153 LHOTKA – EXIT 162 VELKÁ BÍ- TEŠ, EXIT 162 VELKÁ BÍTEŠ – EXIT 168 DEVĚT KŘÍŽŮ Celková délka těchto úseků je 40 kilometrů…
V rámci rekonstrukce navíc dojde k rozšíření vozovky o 75 centimetrů. „Rozšíření o tři čtvrtě metru je výhodnější a přitom zaručí, že při uzavření jednoho směru se dá jezdit s využitím odstavného pruhu dál ve dvou pruzích v každém směru, jako je to například v Německu,“ vysvětluje exministr dopravy, prorektor ČVUT a dopravní expert v jedné osobě Petr Moos.
Za kolik?
Rekonstrukce má přijít celkem na 24 miliard korun, stát na ně chce využít i evropské peníze. Na opravu vybraných úseků má tento rok ŘSD k dispozici 1,5 miliardy korun.
Kdy se D1 vyhnout? Mezi 7. a 9. hodinou!
Ředitelství silnic a dálnic má k dispozici statistiky, kdy je dálnice D1 během dne nejvyužívanější. „Nejvyšší intenzita dopravy je mezi 7. a 9. hodinou ranní – více než 2000 vozidel za hodinu, druhá nejvyšší špička je od 15.–19. hodiny, 1750 vozidel za hodinu,“ sdělila Blesku Martina Vápeníková z ŘSD a hned pokračovala: „Základní statistikou je výstup z celostátního sčítání dopravy a mimo to využíváme statistiky průjezdnosti z mýtného systému. Ze všech těchto údajů vycházíme při plánování omezení a oprav.“ „Na dálnici projede za 24 hodin 70 až 100 tisíc vozidel. To je obrovská intenzita,“ přidal k tomu Petr Moos, prorektor ČVUT, exministr dopravy a dopravní expert.
Co všechno se bude měnit?
● Modernizací projdou nejhorší úseky silnice, která na mnoha místech připomíná spíše tankodrom
● Kompletně nová vozovka včetně povrchu s úpravou snižující hluk ● Silnice na většině míst se rozšíří o 75 centimetrů
● Doplní se stoupací pruhy ● Zlepší se parametry řady mimoúrovňových křižovatek
● Dálnice také dostane nové bezpečnostní prvky a moderní telematická zařízení (např. kamerové systémy, proměnlivé dopravní značky, které budou řidiče varovat například před kolonami nebo špatnou sjízdností)
Využití protektorátních staveb?
Jakých, když stavba byla v r. 1939 zastavena po pár měsících?
Po válce se trasa i parametry oproti původním plánům z roku 1939 změnily, co se využilo?? - takže i ty mektáš (tradičně) nesmysly, Mamánku