Rekonstrukce dálnice D1: Na 6 let staveniště

Během šestileté rekonstrukce dojde na různých úsecích dálnice k omezení dopravy
Během šestileté rekonstrukce dojde na různých úsecích dálnice k omezení dopravy  (Autor: Foto David Malík a Ladislav Křivan)
Autor: Tereza Hořínková - 
6. června 2012
06:17

 Dálnice se konečně dočkala rekonstrukce, a jak už to u D1 bývá, stačí jakékoliv zúžení, jakákoliv nehoda a hned se to projeví na plynulosti dopravy. Rekonstrukce se navíc potáhne minimálně šest let!

Od kdy?

Nejdříve se sice uvažovalo, že se začne rekonstruovat už začátkem července, z toho ale nakonec sešlo. A oficiální termín, kdy se silničáři opravdu pustí na dálnici D1, zatím neexistuje…

„Harmonogram prací máme sestavený, zatím ale není vztažený ke konkrétním termínům, vzhledem k tomu, že ještě probíhá soutěž na dodavatele. Pokud nenastane žádný problém, tak nejbližší možný termín předání staveniště je ve druhém zářijovém týdnu,“ potvrdila Blesku vedoucí oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková s tím, že pokud vše půjde podle plánu, práce na D1 by měly skončit v roce 2018.

Proč tak dlouho?

Proč ale rekonstrukce bude trvat tolik let? Navíc... Často se nestává, že by se termíny dopravních staveb v České republice dodržovaly. „Není to o tom, jenom rekonstruovat nebo stavět na zelené louce, je to o tom, že samotná modernizace bude za provozu,“ přidal svoje vyjádření ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM). Podle něj nemá tak velký projekt za provozu v České republice obdoby.

Kde?

První na řadu by mělo přijít pět úseků: EXIT 41 ŠTERNOV – EXIT 49 PSÁŘE, EXIT 66 LOKET – EXIT 75 HOŘICE, EXIT 104 VĚ- TRNÝ JENÍKOV – EXIT 112 JIHLAVA, EXIT 153 LHOTKA – EXIT 162 VELKÁ BÍ- TEŠ, EXIT 162 VELKÁ BÍTEŠ – EXIT 168 DEVĚT KŘÍŽŮ Celková délka těchto úseků je 40 kilometrů…

V rámci rekonstrukce navíc dojde k rozšíření vozovky o 75 centimetrů. „Rozšíření o tři čtvrtě metru je výhodnější a přitom zaručí, že při uzavření jednoho směru se dá jezdit s využitím odstavného pruhu dál ve dvou pruzích v každém směru, jako je to například v Německu,“ vysvětluje exministr dopravy, prorektor ČVUT a dopravní expert v jedné osobě Petr Moos.

 Za kolik?

Rekonstrukce má přijít celkem na 24 miliard korun, stát na ně chce využít i evropské peníze. Na opravu vybraných úseků má tento rok ŘSD k dispozici 1,5 miliardy korun.

Kdy se D1 vyhnout? Mezi 7. a 9. hodinou!

Ředitelství silnic a dálnic má k dispozici statistiky, kdy je dálnice D1 během dne nejvyužívanější. „Nejvyšší intenzita dopravy je mezi 7. a 9. hodinou ranní – více než 2000 vozidel za hodinu, druhá nejvyšší špička je od 15.–19. hodiny, 1750 vozidel za hodinu,“ sdělila Blesku Martina Vápeníková z ŘSD a hned pokračovala: „Základní statistikou je výstup z celostátního sčítání dopravy a mimo to využíváme statistiky průjezdnosti z mýtného systému. Ze všech těchto údajů vycházíme při plánování omezení a oprav.“ „Na dálnici projede za 24 hodin 70 až 100 tisíc vozidel. To je obrovská intenzita,“ přidal k tomu Petr Moos, prorektor ČVUT, exministr dopravy a dopravní expert.

Co všechno se bude měnit?

● Modernizací projdou nejhorší úseky silnice, která na mnoha místech připomíná spíše tankodrom

● Kompletně nová vozovka včetně povrchu s úpravou snižující hluk ● Silnice na většině míst se rozšíří o 75 centimetrů

● Doplní se stoupací pruhy ● Zlepší se parametry řady mimoúrovňových křižovatek

● Dálnice také dostane nové bezpečnostní prvky a moderní telematická zařízení (např. kamerové systémy, proměnlivé dopravní značky, které budou řidiče varovat například před kolonami nebo špatnou sjízdností)

 

3dots ( 25. července 2012 19:09 )

Využití protektorátních staveb? Jakých, když stavba byla v r. 1939 zastavena po pár měsících? Po válce se trasa i parametry oproti původním plánům z roku 1939 změnily, co se využilo?? - takže i ty mektáš (tradičně) nesmysly, Mamánku

mememumu ( 6. června 2012 19:37 )

Já vím, že je pro tebe koupě chleba nesmírné vypětí, na které nemáš, ale jenom proto mi nemusíš závidět. Je sice hezké, že jednou za měsíc vyjedeš svou stodvácou utratit podporu do prvního supermarketu za hranicema, ale tento bezesporu dramatický a hrdinný 20 km dlouhý výlet z tebe světoběžníka fakt nedělá. Spíš jenom trotla, který je k smíchu.

vary ( 6. června 2012 18:53 )

DEbilemumu: Jedinej, kdo je nezaměstnanej jsi ty, ty cigoši. To víš, to je závist. Jsi pitoma, kterej bydlí u mámy a umíš hovno, tak se do Deutschlandu nikdy nepodíváš a běž si koupit chleba.

mememumu ( 6. června 2012 16:38 )

Tvoje peníze to nebudou, takže ti to může být jedno, ne? Nebo myslíš, že kdyby se to nerozkradlo, tak by ti stát zvýšil dávky, abys mohl jezdit častěji do Dojčlandu?

mememumu ( 6. června 2012 16:30 )

Nauč se číst, nezaměstnatelný moulo.

Zobrazit celou diskusi