Blesk zjišťoval, jak je to s kontrolami kolotočů na poutích

Některé atrakce na poutích jsou nejspíš zakleté. A nejde jen o strašidelné domy. Ve čtvrtek se rozlomil jeden z rotujících vozíků Break Dance na Matějské pouti v Praze, následkem čehož se zranily dvě mladé ženy. Podobný kolotoč přitom způsobil úraz už v roce 2006 v Hradci Králové. I tehdy se s dívkou utrhla sedačka. Blesk proto zjišťoval, jak je to s kontrolami na poutích, kdo a jak často je provádí.
Jaké kontroly musí atrakce absolvovat a kdo je provádí? „Před uvedením mechanismu na trh provádí kontrolu odborný technický pracovník. Na základě jeho posudku pak udělíme povolení,“ vysvětlila Lucie Šnajdrová, vedoucí technické kontroly České obchodní inspekce (ČOI), a pokračovala: „Pak už není žádný zákonem daný dozor. Za stav zodpovídá pouze provozovatel,“ dodala Šnajdrová.
ČOI pak tedy fakticky ztrácí nad stavem atrakce kontrolu. „Jediný, kdo ji technicky jednou ročně musí zkontrolovat, je k tomu určená společnost. My se pak jen ptáme na to, jestli daná atrakce byla na roční prohlídce. Pokud ale toto nesplní, nemáme ani pravomoce na to, udělit provozovateli pokutu,“ řekla Blesku Šnajdrová.
Jisté ovšem je, že kolotočáři musí být ze zákona pojištěni proti způsobeným škodám. Na pražské Matějské pouti roční povinnou prohlídku atrakcí provádí společnost Pragolet. „K ničemu se do konce vyšetřování nebudeme vyjadřovat,“ uvedl včera stroze jeden z jejích pracovníků. Na výsledky vyšetřování čeká i policie. Break Dance mezitím z Matějské zmizel a letos se tam již neobjeví.
Jak rozeznat nebezpečí?
Před tím, než si koupíte lístek na některou z pouťových atrakcí, dobře si ji prohlédněte. „Podezřelé mohou být ty, které jsou na příklad vypodloženy různými kusy dřeva, a tak jsou nestabilní,“ vysvětlila Lucie Šnajdrová z České obchodní inspekce. Dalším varováním může být jakékoli mechanické poškození nebo opotřebení.
Se neuklep. Je to jenom ubožák, co takhle shání hlasy i na ostaních diskusích pro svoje soutěžní video