Děti v autobusu smrti: Fotily se nepřipoutané!
Tragická nehoda autobusu ve švýcarském tunelu otřásla Belgií, i dalšími zeměmi. A především rodiči dětí, které se vracely z lyžařského výcviku. Zároveň však vyvstaly otázky, týkající se okolností nehody. Třeba toho, zda měly děti bezpečnostní pásy. Jeden z jejich dřívějších snímků napovídá spíš o opaku. Fotily se totiž v autobusu nepřipoutané.
Ve věku kolem pouhých dvanácti let uhasly životy dvaadvacítky školáků, kteří se vraceli z lyžařského kurzu. Desítky dalších dětí jsou zraněné, tři z nich velmi vážně a stále se je dle dostupných informací nepodařilo probrat z kómatu.
Zároveň se však objevují zneklidňující otázky - šlo rozsáhlým škodám na lidských životech zabránit? Oba řidiči jsou po havárii ve švýcarském tunelu mrtví, je však možné, že zanedbali svou povinnost. Děti možná nebyly připoutané...
Chlapci se fotili nepřipoutaní
Jak přesně se nehoda stala, to teprve policie zjišťuje. Její důsledky však byly tragické...
Součástí vyšetřování je však i zjištění pravdy - byly děti vůbec připoutané? Jeden z dřívějších snímků přímo z "autobusu smrti" poukazuje na to, že to neměly vždy zcela ve zvyku.
Chlapci z jedné ze dvou tříd, které si prožily ve Švýcarsku živoucí peklo, se totiž vzadu na "pětce" fotili bez bezpečnostních pásů. Je však pravděpodobné, že i tak děti v této části vozu nehodu přežily.
Umírali totiž především jejich spolužáci, sedící při nehodě v přední polovině vozidla... Potvrdil to ostatně i jeden ze zasahujících záchranářů. "Nejvíce mrtvých bylo vpředu. Ti, kteří seděli vzadu, vyvázli jen s lehkými poraněními.“
Bezpečnostní pásy jsou povinností, vždy ale nepomůžou
V belgických dálkových autobusech byla před několika lety, konkrétně v roce 2006, zavedena povinnost instalace bezpečnostních pásů do starších modelů vozidel v případě jejich absence, novější se již bez nich nevyrábí.
Na to, aby cestující byli během jízdy řádně připoutáni, pak mají dohlížet řidiči. Mluvčí cestovní společnosti, která zajišťovala přepravu dětí, pro švýcarská média potvrdil: "Jsme povinni informovat cestující o nutnosti užívání bezpečnostních pásů. Řidič má ukázat před odjezdem instruktážní video."
Samotné bezpečnostní pásy samozřejmě nejsou spásou. Jejich užívání však může snížit bezpečnostní rizika.
Ta jsou však při čelním střetu, jaký se odehrál i ve švýcarském tunelu, poměrně vysoká. Dle odborníka na autobusovou dopravu Martina Hrona, kterého oslovil server iDnes.cz, šlo ve Švýcarsku o značně smolnou nehodu.
"Autobusy nejsou na tyto typy nárazů vůbec konstruované," prozradil s tím, že typickou nehodou autobusů je spíš jejich převrácení. A při něm hrají důležitou roli právě bezpečnostní pásy, které poskytují cestujícím značnou míru ochrany.
myslela to tak,že to asi není moc bezpečné,stát za jízdy,inteligente