Polská katastrofa: Zázrak! Čelní srážku lokomotiv přežili oba strojvůdci!
Zní to neuvěřitelně, ale čelní srážku dvou rychlíků, ke které došlo včera krátce před 22. hodinou u Zawiercie v polském Slezsku, přežili strojvůdci obou lokomotiv! Potvrdil to prokurátor Thomas Ozimek ze státního zastupitelstva v Čenstochové. "Jeden byl převezen do nemocnice, druhý vyvázl je s oděrkami," doplnil s tím, že nařídil u obou zjistit, zda nemají v krvi alkohol.
O příčinách tragické nehody, při které zahynulo 16 cestujících a dalších 57 je vážně zraněno, zatím polské sdělovací prostředky jen spekulují. Mohlo dojít k technické závadě na signalizaci, stejně jako k selhání lidského faktoru. Nehoda se stala v místě, kde se kvůli nadcházejícímu mistrovství světa ve fotbale rekonstruuje druhá kolej. Příčinou neštěstí tak může být i to, že se tu používá náhradní světelná signalizace.
Strojvůdci neměli šanci reagovat
Podle znalců neměli strojvůdci mnoho šancí zareagovat a zabránit neštěstí. "Došlo k němu v noci, kdy každý svítící bod může strojvůdce vyhodnotit jinak, než by měl," podotýká například Ivan Waszkiewitz. "Ve chvíli, kdy se proti sobě ve tmě řítí lokomotivy každá rychlostí přes 100 km/hod., už není čas na nic jiného, než spustit záchranou brzdu a utéct do strojovny lokomotivy," dodává. Tyto situace nacvičují na trenažérech strojvůdci rychlíků v celé Evropě a těm polským z obou vlaků hrůzy to zřejmě opravdu zachránilo život.









Pro zajímavost přeposílám názor jednoho polského čtenáře z onetovské diskuse(doufám, že budete rozumět)...."w prasie kanadyjskiej wzmieniono brygadę techniczną pracujacą na wyznaczonym odcinku zaraz przed wykolejeniem się obu pociagów.Czarna skrzynka i zapisy odpowiedzą na pytanie czy byla to wina sygnalizacji, czy zwykly HUMAN ERROR, po prostu zwykla ludzka pomyłka.Polska kolej potrzebuje systemu KOMPUTEROWEGO ZDALNEGO STEROWANIA, czyli tzw. CENTRAL TRAFFIC CONTROL, na którym ja obecnie pracuję przez wiele lat."
Problém je v tom, že sice může aktivovat nouzové tlačítko, ale AŽ po vyťukání PIN, na což má při rychlosti 118 km/hod. a vzdálenosti 300 - 400 m (kdy zjistil, že vlak v protisměru je na stejné koleji) má 3 až 4 sekundy. Moc bych za to nedal, že se jedná o předpis EU!