Polská katastrofa: Zázrak! Čelní srážku lokomotiv přežili oba strojvůdci!
Zní to neuvěřitelně, ale čelní srážku dvou rychlíků, ke které došlo včera krátce před 22. hodinou u Zawiercie v polském Slezsku, přežili strojvůdci obou lokomotiv! Potvrdil to prokurátor Thomas Ozimek ze státního zastupitelstva v Čenstochové. "Jeden byl převezen do nemocnice, druhý vyvázl je s oděrkami," doplnil s tím, že nařídil u obou zjistit, zda nemají v krvi alkohol.
O příčinách tragické nehody, při které zahynulo 16 cestujících a dalších 57 je vážně zraněno, zatím polské sdělovací prostředky jen spekulují. Mohlo dojít k technické závadě na signalizaci, stejně jako k selhání lidského faktoru. Nehoda se stala v místě, kde se kvůli nadcházejícímu mistrovství světa ve fotbale rekonstruuje druhá kolej. Příčinou neštěstí tak může být i to, že se tu používá náhradní světelná signalizace.
Strojvůdci neměli šanci reagovat
Podle znalců neměli strojvůdci mnoho šancí zareagovat a zabránit neštěstí. "Došlo k němu v noci, kdy každý svítící bod může strojvůdce vyhodnotit jinak, než by měl," podotýká například Ivan Waszkiewitz. "Ve chvíli, kdy se proti sobě ve tmě řítí lokomotivy každá rychlostí přes 100 km/hod., už není čas na nic jiného, než spustit záchranou brzdu a utéct do strojovny lokomotivy," dodává. Tyto situace nacvičují na trenažérech strojvůdci rychlíků v celé Evropě a těm polským z obou vlaků hrůzy to zřejmě opravdu zachránilo život.
Problém je v tom, že sice může aktivovat nouzové tlačítko, ale AŽ po vyťukání PIN, na což má při rychlosti 118 km/hod. a vzdálenosti 300 - 400 m (kdy zjistil, že vlak v protisměru je na stejné koleji) má 3 až 4 sekundy. Moc bych za to nedal, že se jedná o předpis EU!