Středa 27. října 2021
Oblačno 13°C

Bobtnající nekvalitní struska likviduje Ostravu!

Autor: Ivana Žáková, Kjos - 
23. února 2012
12:56

Severomoravskou metropoli čeká katastrofa! Kousek po kousku ji doslova likviduje bobtnající struska. Laciný stavební materiál z hutní suti už má na svědomí první velké oběti. Kromě diskutované dálnice D47 také Fakultní nemocnici v Ostravě-Porubě a významná prodejní centra i celé budovy, které se daly do pohybu.

Ostravská dálnice je postavena z nekvalitní strusky a jízda po ní je jako na tankogromu. Ostravská dálnice je postavena z nekvalitní strusky a jízda po ní je jako na tankogromu. | Ivana Žáková

Náhle se zvedá podlaha, praskají zdi a okna. Přesně tak vypadá nevyléčitelná choroba zvaná bobtnající struska. V Ostravě představuje novodobou hrozbu. Z důvodu nebezpečí už musely být některé objekty uzavřeny. A struska ve vlhkém prostředí nezná slitování, dere se na stále více místech z podloží a ničí další a další budovy. Podle odborníků je z odpadního materiálu za posledních patnáct let v Ostravě postavena až polovina staveb!

„Podobné problémy má řada novostaveb na Ostravsku. Pokud se podlaha vybuluje ven, vypadá to na ocelárenskou strusku,“ potvrdil šéf katedry konstrukcí na stavební fakultě VŠB-TU Ostrava Radim Čajka. Výměna podloží je nejnákladnější, avšak nejspíš i jediná možnost, jak se problému s bobtnáním zbavit.

Škody jdou do stovek milionů

Škody tak jdou do stovek milionů korun, za které nikdo nechce nést odpovědnost a úřady, majitelé a stavebníci si závažný problém přehazují jako horký brambor. Zavaleny budou kauzami brzy i soudy a zdaleka není jasné, zda vůbec rozhodnou o nějakém viníkovi. Arbitrážní řízení s firmou Skanska už vede spol. Inter IKEA Centre, která sídlí v obřím shopping parku Avion. Soudní proces probíhá až ve Stockholmu.

Na soud se jako první obrátila spol. Eurovia, jež se podílela na stavbě ostravské dálnice, která dnes připomíná tankodrom. Hodlá vysoudit asi třicet milionů korun po dodavateli strusky. V rámci reklamace už některé úseky spravuje, Ředitelství silnic a dálnic jí ale stavbu v únoru vrátilo zpět.

Kdo fušeřinu zaplatí?

Investor je přesvědčen, že za fušeřinu mohou stavbaři, kteří vinu zase dávají dodavatelům strusky a ti zase chtějí žalovat stát. Byl to totiž státní zkušební ústav, který vydal potvrzení, že právě struska je plnohodnotnou náhradou přírodního kameniva, které nenasakuje vodu a nebobtná a tudíž je vhodná do podloží staveb. A tak to vypadá, že na strusku doplatí zase daňoví poplatníci.

Odborníci tvrdí, že nikdo nemohl tušit co struska časem udělá. Další se však domnívají, že stavebníci na to hřešili a použili nekvalitní strusku třeba z hald. „Je už desítky let je známo, že některé druhy strusky bobtnají. Prostě ten certifikát někomu pomohl vydělat na odpadu nehorázné prachy,“ řekl Blesku majitel jisté stavební firmy z Ostravy.

Obchodní centrum ve Svinově

Je už několik měsíců zavřené. Z obří budovy z obav o bezpečí doslova utekli oba prodejci, Mountfield i OKAY, kteří tam byli od otevření od roku 2002. „Podlaha se zvedla až o čtyřicet centimetrů, praskliny ve zdech se zvětšovaly a závad stále přibývalo,“ uvedl ředitel marketingu OKAY Holding Luděk Kováč.

Zástupce vlastníka Miloš Horák má potvrzeno, že problémy působí bobtnající struska v podloží budovy. Na stavbu se už nevztahuje záruční lhůta a vlastník bude muset devastující budovu opravit na své náklady.

Ostravská dálnice

Problémy se vzdouvajícím se podložím se na ostravské části dálnice projevily záhy, tedy ještě v záruční lhůtě. Ředitelství silnic a dálnic hodlá několik úseků spol. Eurovia dokonce vrátit zpět. Podle nezávislého experta Dušana Stehlíka, který pro ministerstvo dopravy zpracovával pravidla pro stavby silnic, zvlnění mohla způsobit ocelárenská struska, která tam být neměla. Stavět se mělo z vysokopecní strusky, což je odpad z výroby nejkvalitnějšího železa.

„Uzavírková komise se zatím ještě nesešla, aby jasně stanovila termín oprav. K jejímu jednání budeme investora vyzývat. Máme zvolený technologický postup, Ředitelství silnic a dálnic nám však musí opravy povolit,“ sdělila Petra Kučerová z Eurovie. Nezávislá firma mezitím bude odkrývat podloží dálnice pomocí bagrů, takže budou další uzávěry. Výsledky průzkumů rozhodnou o definitivní podobě opravy dálnice.

Fakultní nemocnice Ostrava-Poruba

Rozpadat se doslova před očima začala vstupní hala do hlavní budovy fakultní nemocnice, kde byla restaurace, bar, samoobsluha a další služby. Z popraskaných trubek ve zdi tryskala voda, vzdouvala se podlaha a zárubně dveří se křivily do tvaru lichoběžníku. Lidem už hrozilo nebezpečí úrazu. Celou halu i se zadním vstupem musela nemocnice uzavřít už před dvěma roky a nechala vybourat příčky, aby se tlak nepřenášel do dalších pater.

„Máme potvrzeno, že příčinou je bobtnající struska, která se neúměrně dala do základů. Protože je po záruční lhůtě, musíme opravy udělat na své náklady,“ uvedl náměstek ředitele nemocnice pro techniku a provoz Ivo Žolnerčík. Technici doporučili větší část budovy úplně zbourat, strusku vytěžit a na nových základech stavět znovu. Na projekt za asi 80 milionů korun ale špitál nemá dostatek peněz.

Avion Shopping Park

Největší ostravské obchodní centrum postupně zavírá své prodejny a stěhuje je do nové části. Konkrétně její jedenáct let stará galerie se bude celá rekonstruovat. Se stavební firmou Skanska vedou majitelé Ikei už soudní spor. „Zvedají se podlahy, které tlačí na výlohy a ty v rozích praskají. Stejně jako zdi. Bojíme se, že nám to tady spadne na hlavu,“ postěžovali si Blesku prodavačky.

Stěhování už chystá i prodejna R&J Style, ve které si návštěvníci nemohou nevšimnout obří praskliny ve zdi. „Je to jasná vina stavebníků a jsem rád, že mi vlastník nabídl náhradní místo,“ přiznal majitel prodejny. Metrová prasklina je na na zdi i v prodejně Pierre Cardin. Pokud někde popraská nebo se objeví bublina v podlaze, vedení místo označí, aby se někdo nezranil, a snaží se je rychle opravit. Celá nejstarší obchodní galerie bude zavřena už v polovině března a projde rozsáhlou rekonstrukcí.

Co a jaká je struska

Struska vzniká během výroby oceli, tavení a rafinaci kovů, spalování uhlí, různých odpadů či dřevní hmoty. Jak se ukazuje, nekvalitní struska se jako stavební materiál začne ve vlhkém podloží časem chovat nepředvídatelně. Váže na sebe vodu, zvětšuje svůj objem a tím způsobuje nemalé deformace stavebních konstrukcí.

Podle šéfa katedry konstrukcí na stavební fakultě VŠB-TU Ostrava Radima Čajky zřejmě může za vzdouvání podlah a praskání zdí ocelárenská struska, což je nadrcený odpad z výroby oceli. Materiál zvaný studený odval neboli hutní suť vzniká po vybourání vnitřní stěny vysokých a ocelářských pecí.

Kde jsou další problémy:

Silnice do průmyslové zóny v Hrabové

Kanalizace ve Staré Vsi

Prodejna aut ve Frýdku–Místku

sakra ( 23. února 2012 13:24 )

Vyřešit viníka jako v Číně.

Zobrazit celou diskusi
Další videa