Dálnice D47 je v katastrofálním stavu: Možná ji budou muset zavřít
Ukazuje se, že zvlněná dálnice D47 na Ostravsku nebyla náhoda. Kontrola, která se poté ve stejném regionu zaměřila na tři dálniční mosty, dopadla katastrofálně! Ředitelství dálnic už proto včera snížilo na mostech rychlost ze 110 na 60 km/h. Nikdo neumí zaručit, že jsou zcela bezpečné! A aby toho nebylo málo, v pondělí bude kvůli obřím prasklinám uzavřen krajní jízdní pruh na velké okružní křižovatce přes dálnici a Černý příkop v Ostravě. Všechny stavby slouží motoristům sotva pár let.
Stejně jako u zvlněné dálnice, která přišla na miliardy a ve které se našly i kusy dřeva, cihly a PVC, inkasovala i v případě mostů a okružní křižovatky peníze od státu firma Eurovia. „Naši lidé nevědí, kam dřív. Nejen zvlněná vozovka, pak mosty, ale teď musíme na některých úsecích zavřít celé pruhy. Možná se bude muset zavřít dálnice celá, nevím. Situace je daleko vážnější, než jsme si dokázali představit,“ řekl Blesku šéf Ředitelství silnic a dálnic René Poruba. Dodal, že Eurovia mu vyhrožuje žalobami za porušení dobrého jména.
Přesto bude ŘSD požadovat, aby společnost uvedla vadné stavby na vlastní náklady do pořádku.
To ovšem nemusí být jen tak. Protokoly z kontrol mostů konstatují desítky závad. Kontroloři zjistili nepřípustné poklesy staveb, do mostů zatéká, reznou, tvoří se v nich trhliny… Někde už koroze poškodila kotevní šrouby, jinde kotevní šrouby zcela chybí!
Závěry jsou alarmující: Stav nosných konstrukcí i spodních staveb mostů je špatný. Je třeba je dál prozkoumat, a to včetně statiky. Do té doby se bude jezdit krokem.
Na kruhové křižovatce v Ostravě, která se od pondělí nuceně zúží o jeden pruh, by si pak problémů všiml i slepý. Ve vozovce se objevila hluboká prasklina dlouhá asi dvacet metrů a široká místy skoro pět centimetrů. Vše zřejmě souvisí s prasklou opěrnou zdí. Silničáři mají strach, že by se část vozovky mohla zcela odtrhnout.
Kontroly ovšem ukázaly i něco dalšího: Řada závad musela být zřejmá už při přebírání staveb od dodavatele. Nikdo z ŘSD na to však neupozornil. A ani to není všechno: Prohlídky mostů a jejich vyhodnocování doposud zajišťovaly firmy, které se podílely na výstavbě. Jinými slovy – ten, kdo mosty stavěl, by teď měl udat vlastní špatnou práci…
Šéf ŘSD René Poruba, který je ve funkci teprve od září, netají, že část viny padá na jeho lidi. „Rozhodně za to bude postižen i někdo z ŘSD. Ale musím nejprve rozplést, kdo za to byl konkrétně odpovědný,“ uvedl.
Eurovia a ŘSD spolu válčí už kvůli zvlněné dálnici. Včera se válka dál vyostřila. „Ředitelství silnic a dálnic opakovaně klame veřejnost ohledně stavu dálnice D47. Společnost Eurovia konstatuje, že většina údajných vad z kontrolních protokolů vznikla právě díky rozhodnutím ŘSD, nikoliv díky špatnému postupu stavební společnosti,“ uvedla mluvčí firmy Petra Kučerová. ŘSD podle ní mimo jiné zanedbávalo údržbu mostů.
Co také zjistila kontrola
Most na D47 146,6 km - Přes ČD a Polaneckou ulici
● nepřípustné poklesy stavby
● trhliny v hlavicích pilířů
● stovky trhlin v železobetonové desce mostovky
● místy chybí kotevní šrouby ložisek do nosné konstrukce
● korozí poškozeny nosné profily
Most na D47 149,9 km - Přes ČD a řeku Opavu
● nepřípustné poklesy stavby – místy překročeny až trojnásobně
● na pilířích trhliny a kaverny v betonu
● do opěr významně zatéká
● stovky trhlin v železobetonové desce mostovky
● chybné zapuštění odvodňovacích kanálů, hrozí poškození vozidel
Most na D47 152,8 km- Přes řeku Odru
● nepřípustné poklesy stavby
● místy nekvalitní svary hlavního nosného systému
● zatéká do nosné konstrukce
● korozí poškozené kotevní šrouby
● už je po záruce, v jejím rámci nebyly uplatněny žádné vady
Zavřít a postřílet. nic vic nic míň