Naštvaní rodiče: Proti Dobešovým testům chystají protest

Ministr školství Josef Dobeš (VV) je opět pod palbou kritiky. Tentokrát i ze strany rodičů. Po předělávání mzdových podmínek pro učitele se totiž další změny dotknou žáků - ministerstvo školství spouští projekt srovnávacích testů pro žáky 5. a 9. tříd na jednotlivých školách. Zatím pojedou nanečisto, od roku 2014 by však měly být testy, které budou ročně stát 6 milionů Kč, povinné. Řadě lidí se však nezamlouvají. Na dnešek se proti nim chystá i oficiální protest v Praze.
Nedávnou stávku školských odborů označil za tragikomickou. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš však opět musí čelit kritice. Na vině jsou srovnávací testy, které prosazuje.
Srovnávací testy - další důvod nespokojenosti
Srovnávací testy pro žáky 5. a 9. tříd si již našly řadu odpůrců - a to jak z řad učitelů, psychologů, tak i laické veřejnosti. Důsledkem toho je i dnešní protest naplánovaný od 18:00 občanským sdružením RING do Karmelitské ulice před ministerstvo školstvím.
Proč jsou selekční a celostátně nařízené testy důvodem k další nespokojenosti se školskou politikou současného ministerstva? Nedokážou prý skutečně zaznamenat, co všechno žák umí. Tedy jaký je rozsah jeho schopností, nejen kde mu to nejde, ale kde třeba naopak vyniká.
Mluvčí spolku EDUin Tomáš Feřtek to shrnul následovně: "Hlavní problém, proč zpochybňujeme plošné testování, je, že plošné testy umí ověřit jenom část standardu." Možná prý čtenářskou gramotnost, schopnost základních matematických operací a pár dalších znalostí. "Spoustu věcí ověřit neumíme."
Na základě vyhodnocení takto nedokonalých testů by však došlo k nepřesnému porovnávání žáků. Přitom právě podle výsledků by se žáci mohli rozhodovat, kam půjdou ze základky dál.
Dobeš testy brání
Ministr Dobeš (VV) však testy hájí. Jeho cílem je, aby jednotlivé školy dosáhly stejných standardů. "To je to zásadní - doučit děti, dotáhnout to do standardu. Protože tím zastavíme pokles kvality na školách," maluje si ministr.
Cílem testování má být i obrázek, kolik toho na jednotlivých školách učitelé žáky skutečně naučí. Vypovídá však o tom celostátní testování založené na uměle vytvořených standardech?
On má pravdu jen se nepřesně vyjádřil. Hloupější rodiče nemusí být nutně ti s nižším IQ. Třeba se jen se svým dětem tolik nevěnují a způsobují, že nejsou tak dobré jako ostatní. Což je škoda, protože dětský mozek je jako houba a je schopen přijmout obrovské množství informací.