Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno, déšť 14°C

Bosca se vrací domů

Autor: Pavel Škopek - 
5. září 2008
09:26

Na konci srpna jste mohli sledovat cestu dvou historických replik letounů Avia BH-1 a Avia BH-5. V pátek se vrací BH-5 zpátky do Česka a Blesk je u toho.

Důvodem, proč neplánovaně zůstala BH-5 v Belgii déle, byla porucha doprovodného Volkswagen Transporteru. Z toho důvodu se nakonec vrátila zpátky do Česka pouze BH-1. Díky tomu, že tentokrát nemusela čekat, až BH-5 vždy vychladne motor, tak se jí podařil přelet z Belgie do Česka v rekordním čase 8 hodin a 50 minut.


BH-5 BH-5 | Blesk - Pavel Škopek


Nyní se oba aviatici spolu se svými spolupracovníky vypravili do Belgie znovu, aby BH-5 rozebrali a připravili k leteckému transportu na palubě Herculesu C-130 Belgického královského letectva do Brna, kde se obě dvě Avie zúčastní leteckého dne CIAF v Brna.


BH-5 BH-5 | Blesk - Pavel Škopek


Z Prahy jsme vyrazili ve čtvrtek již ve třičtvrtě na pět ráno po dálnici D5 směr Rozvadov. Celou dobu v Česku a Německu nás provázelo ošklivé počasí s místy hustým deštěm. Teprve v Nizozemí se objevila mezi mraky modrá obloha.


BH-5 BH-5 | Blesk - Pavel Škopek


Kolem jedné hodiny jsme dorazili do belgického městečka Grimbergem, kde jsme vyzvedli zbytek paliva, který zbyl po letu do Belgie. Poté jsme pokračovali dalších 150 kilometrů na vojenskou základnu Koksijde, kde na nás již čekal vojenský tahač s návěsem, který má BH-5 odvézt na letiště Brusel-Zaventem, odkud v pátek poletí v nákladním Herculesu do Brna.


BH-5 BH-5 | Blesk - Pavel Škopek


Před cestou bylo třeba odmontovat obě křídla, která jsou k trupu letadla uchycená šesti čepy. Dva čepy drží samotné křídlo a další čtyři drží dvě vzpěry (dva čepy na křídle a dva na trupu). Dále bylo nutné odpojit táhla řízení a hadičky pitopstatiky, která zajišťuje měření vzduchu. Belgičané odmítli vzít do letadla BH-5 s palivem, proto bylo nutné všechno vypustit a zpátky do Česka ho poveze auto, kterým jsme do Belgie přijeli.



Rozebírání letadla vzbudilo velkou pozornost mezi vojáky na základně, kteří Avii fotili i mobilními telefony. Po odmontování křídel bylo letadlo vytaženo na návěs a pevně přikartováno. Křídla měla být původně uchycena do speciálních koz, které jsme si přivezli sebou. Kvůli silnému větru se tým nakonec rozhodl uložit křídla naležato a obložit matracemi, které zapůjčili belgičtí vojáci z kasáren. Tím práce týmu ve čtvrtek skončila a letadlo se vydalo na tříhodinovou cestu do Bruselu, kde počkalo na svůj páteční let. Během transportu bylo středem pozornosti, protože  přeprava takhle starého letadla se nevidí každý den a to ani v takové zemi jako je Belgie.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině