Letadla na dráze střeží 'jen' pět dispečerů!

Autor: mul - 
14. srpna 2008
18:56

VIDEO: Řídící věž je mozkem každého letiště. Sloužící dispečeři z ní mají letištní plochu jako na dlani, ale málokdo už tuší, jak to na řídící věži funguje?

Blesk vám dnes přiblíží ostře střežené prostory na ruzyňském letišti, odkud se ovládají letadla na ploše.

Stará řídící věž slouží od roku 1999 už jen jako záložní, její úlohu převzala 'modernější kolegyně'. Blesk zjišťoval, jak to na takové řídící věži vypadá? Pětičlennému pracovnímu týmu dělá na řídící věži společnost jen několik blikajících monitorů. Obrazovky informují jednak o pohybu jednotlivých letadel na hlavní dráze.

Startující i přibližující letadla musí mít určité bezpečnostní rozestupy. V současné době ruzyňská dráha odbaví za hodinu 44 letadel (tzv. kapacita pohybů). Zajímavé je také rozdělení kontroly nad letadlem mezi Řídící věží a Řízením letového provozu.

Kdy a jak si letadlo jednotliví dispečeři předávají? "Je to jednoduché. Když letadlo stojí, patří věži, když jede, je už v moci Řízení letového provozu," vysvětlil Blesku mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.

Požadavky na dispečery

Na této pozici musí být člověk vysoce psychicky odolný, musí zvládat více věcí najednou. Podmínkou je také minimální věk 21 let a výborná znalost českého a anglického jazyka. Délka výcviku je 2 roky.


 

Cestující zažili drama na palubě letadla. Více zde.