Reklama naruby

26. května 2002
19:57

Legendární »pan Vajíčko« by se divil

Nahá moderátorka Tereza Pergnerová v akční slevě Baumaxu. Sýr s opojnými účinky Veselá tráva. Nebo hřbitov plný volajících nebožtíků, využívajících předplacené telefonní karty - i s takovými reklamami se můžete setkat. Nejde ovšem o oficiální výtvory reklamních agentur, ale o jejich zdařilé předělávky. Anonymní tvůrci těchto »reklam« tak podávají nejen důkaz o vtipnosti českého národa a lidové tvořivosti, ale podle odborníků často prokazují i větší nápaditost než profesionální kreativci. Říká se, že český národ překypuje ostrovtipem a černým humorem. Například loni v září neuběhlo ani 24 hodin od doby, co do newyorských mrakodrapů narazila dopravní letadla, a po českém internetu už začaly kolovat četné fotomontáže Usámy bin Ládina a další vtípky. Stejně je tomu s reklamami. Sotva kreativci v reklamních agenturách vypotí nový inzerát, billboard či televizní spot, už ho vtipálkové předělávají k lepšímu. Velmi často jsou jejich terčem reklamy mobilních operátorů. Jejich představitelé si z toho ale těžkou hlavu nedělají. "Už sám fakt, že někdo investuje čas a energii do úprav, koláží a předělávek našich reklam, je potvrzením toho, že Oskarova reklama je lidem blízká. Že na našem trhu zdomácněla a značka je všeobecně známá. Kvalita předělávek se velmi různí, od některých velmi vtipných až po úpravy, které bohužel vkus postrádají. Proti předělávkám reklam nebojujeme, naopak se u nich někdy i dobře pobavíme," říká Igor Přerovský, mluvčí společnosti Oskar. Autorům vtipných reklam přitom žádný postih nehrozí. "Pokud tyto předělávky nejsou porušením zákona, hrubým porušením dobrých mravů nebo hrubým poškozením jména a značek společnosti Eurotel Praha, tak na ně nikterak nereagujeme," doplňuje Jan Kučmáš z Eurotelu. Trest pochopitelně nečeká ani zadavatele reklam, které vtipálci přepracují. "Předělávka se stává novým produktem a tudíž jsou za ni odpovědní pouze jejich tvůrci," vysvětluje výkonný ředitel Rady pro reklamu Zbyněk Roubal. Rada pro reklamu se předělávkou může zabývat, ale jen tehdy, když si na ni někdo bude stěžovat. Pak může Arbitrážní komise rady doporučit tvůrci, aby předělávku stáhl z oběhu. V praxi, kdy se parodované reklamy šíří prostřednictvím internetu bez prokazatelného autorství, to však není příliš reálné.