Cesta v oblacích: Co ze sedačky neuvidíte
Život v oblacích... Trávíte hodně času v letadle? Málokdo si ale uvědomí, co pouhý jeden let obnáší z pohledu pilotů. Blesku ukázal práci posádky kapitán Roman Hurych z výcvikového střediska ČSA.
Pro posádku nezačíná směna usednutím do letadla. Předchází jí pečlivá příprava. Nic se nesmí ponechat náhodě, vše je naplánované a promyšlené do nejmenšího detailu. Na bezpečnost pasažérů i posádky se klade maximální důraz. A takhle vypadá směna posádky...
Hodina před startem
"Pilot musí být na letišti nejméně hodinu před startem," upřesňuje kapitán Hurych. "Zjišťuje si aktuální podmínky - předpověď počasí na trati, na cílovém a záložním letišti, povětrnostní podmínky, musí zkontrolovat trať letu... Podle toho se tankuje množství paliva," dodává Hurych. Zjišťuje stav na trati, provozní situace, zda funguje veškeré pozemní navigační zařízení.
Rozhodnutí a briefing
Před samotným letem si kapitán musí projít mnoho materiálů, které dostane od oddělení přípravy letu a letového dispečinku. "Na základě toho se dělají potřebná rozhodnutí pro let," dodává kapitán. Před odletem se sejde celá posádka na tzv. briefi ng. Kapitán ji seznámí s předpokládanou situací na trati, jestli poletí kolem bouře atd.
45 minut před odletem
Kroky posádky už vedou do letadla. Na řadu přichází příprava kabiny, prohlídka letadla... Každý má své povinnosti, vše je přesně rozdělené. Oba piloti procházejí položky seznamu instrukcí a kontrolují jednotlivé povinné úkony. Začínají pojíždět a jde se na start.
Průběh letu
Po startu přebírá řízení autopilot. Tzv. neletící pilot komunikuje s řídicím střediskem. Letadlo se pohybuje v letové hladině kolem 10 až 12 kilometrů. Letící pilot provádí monitorování veškerých systémů, kontroluje činnost autopilota a zadává informace, které získá neletící pilot od řídicího střediska. Při zpátečním letu si tyto funkce obvykle piloti vymění
Před přistáním
Před přistáním znovu prochází kapitán kontrolu povinných úkonů podle seznamu instrukcí. Také při přiblížení na letiště se řídí pokyny, které dostává posádka od řídicího střediska. Klesání trvá zhruba 25 minut. Za normálních podmínek pilot přebírá řízení a přistává. Za snížené viditelnosti ale musí přenechat přistávací manévr na automatice - autopilotovi.