Tramvaje v Brně poháněla pára i síla živých koní
Dopravní nostalgie. Tak se jmenuje přehlídka historických tramvají, autobusů a trolejbusů, která se o víkendu odehrává v Brně. V sobotu ji v 9.30 zahájila jízda konvoje vozidel z medlánecké vozovny, která letos slaví 50. výročí.
Parní tramvaj z roku 1879, její dřevěná sestřička z roku 1940 a další vzácné kousky mířily do centra města, kde na ně už na náměstí Svobody netrpělivě čekala koněspřežná tramvaj z roku 1876.
Kromě páru živých koní byl nejvíc zvěčňovaným objektem řidič tramvaje číslo 10 z roku 1940 Radek Pelikán (32), oblečený do dobové uniformy.
"Tohle s radostí dělám už tři roky. Řídit tuhle tramvaj jsem se tehdy naučil v desetidenním kurzu, jinak u Dopravního podniku města Brna jezdím jako řidič tramvaje už devět let. A historické tramvaje se mi líbily už jako klukovi," svěřil se Blesku Pelikán.
Dřevem vykládaná tramvaj číslo 10 má nejvyšší povolenou rychlost 30 km/h. "Vůz je rok po opravě v krnovských dílnách, kde původní kovovou konstrukci oblékli do nového dřevěného kabátu," upřesnil Pelikán. Ten měl v centru Brna i mnohem mladšího kolegu. Dvanáctiletý Radek Buchta v historické uniformě a s červeným praporkem v ruce totiž ochotně pózoval fotografům na parní tramvaji Caroline z roku 1879.