Reklamy, které šokovaly

Autor: kam, lv - 
4. května 2008
01:00

Bush jako Hitler? Školačka s cigaretou? Blesk ukazuje počiny reklamních tvůrců, které vyvolaly bouřlivé reakce veřejnosti.

Čeští výrobci lihovin se zaměřili na děti.

Zřídili webové stránky www.pobavmese-o-alkoholu.cz, na nichž je zevrubně informují o účincích alkoholu. Důvodem se nijak netají - vychovat si zákazníky, kteří s alkoholem budou umět zacházet, a proto jim dlouho 'vydrží'. Záměr vzbudil bouřlivé reakce. Jejich kampaň ale zdaleka nebyla prvním kontroverzním počinem reklamních tvůrců.

<strong>Hra o vypálení neprošla </strong>

Vedení Památníku Lidice se rozhodlo svérázným způsobem přilákat více mladých návštěvníků. Na web dalo hru, která simuluje vypálení vesnice nacisty před více než 60 lety. Po kliknutí na stránky památníku se tak objevila výzva: Vypal Lidice v co nejkratším čase. Na další stránce si návštěvník vybral zbraň, granáty či plamenomet. Po dalším kliknutí se objevil nápis: 'Na co si to tu hraješ?! V Lidicích to nebyla hra, ale realita!' Kampaň účel splnila, i tak ale musela být stažena.

<strong>Nemluvně se stříkačkou</strong>

Součástí šokující kampaně nadace Barnardo's z roku 2003 byly snímky nemluvňat s lahvičkou metylalkoholu a se stříkačkou v ruce. Jinému dítěti zase z úst vylézal šváb. Kontroverzní reklama za jeden milion liber měla přitáhnout pozornost k chudobě, která ohrožuje životy některých dětí v Británii. Jak už to u podobných počinů bývá, část veřejnosti nadchla a druhou pohoršila. Od té doby se Barnardo's drží nekonfliktních reklam.

<strong>Bush jako Hitler</strong>

Organizace Move on, která chce sesadit vládnoucí republikány, vyhlásila soutěž o nejlepší antibushovský spot. Mezi přihlášenými byl i snímek, který začíná projevem Hitlera. Ten oznamuje přijetí opatření na ochranu vlasti. &quot;Bůh mě požádal, abych udeřil na Al-Kájdu, a já jsem udeřil,&quot; pokračuje fifi lm, ve kterém postupně Hitlera střídá záběr Bushe. Ten za potlesku lidí prohlašuje, že Bůh ho požádal udeřit na Saddáma Husajna, což udělal. Šot končí slovy: "Neslyšeli jste to už někde?" Klip byl po protestech republikánů a židovských organizací stažen.

<strong>Školačka stihla i dvě</strong>

Za velkoplošnou reklamou se školačkou, která stihne vykouřit během přestávky i dvě cigarety, stála organizace Řetěz lásky k dětem. Ta se snaží ochránit ještě nekouřící děti před tabákovou závislostí. Zmíněné billboardy ale kampani moc nepomohly, byly totiž zakázány jako neetické.

<strong>Klienti si na pohřeb nestěžovali</strong>

Originální slogan pohřební služby Sinaf Funeral z Ria de Janeira zněl: "Žádný z našich klientů se nikdy nevrátil, aby si stěžoval." V další upoutávce na své pohřební služby pak firma mimo jiné tvrdila: "S naším životním pojištěním budete tak šťastní, že budete děkovat Bohu. Osobně." Ředitel společnosti Pedro Bulcao se kritice bránil slovy: "Je těžké pracovat v oboru, kde tak často přicházíte do styku se smrtí. Trocha humoru jenom pomůže prolomit ledy a všechno je hned snazší."

<strong>Anorektička rozproudila debatu</strong>

Módní společnost Nolita šokovala billboardy, na nichž je nahá žena vychrtlá na kost a nápis: Ne anorexii. Tou ženou je francouzská herečka Isabella Caro, která anorexií trpí od 13 let. Všechny billboardy nakonec z italských veřejných prostranství zmizely, až na jeden v Římě. Podle úřadů totiž snímky nerespektovaly lidskou důstojnost, protože 'komerčně zneužívaly' nemoc.