Život psů v Číně - od pekáče k módním doplňkům

Obyčejní psi v Číně stále zůstávají zvířaty určenými ke konzumaci. Jejich šťastnější čistokrevní příbuzní se ale stávají oblíbeným módním doplňkem
Jste-li psem v Číně, nezbývá vám než doufat, že jste roztomilý huňatý malý psík, jaký je k dostání ve zverimexu, a nikoli prachobyčejný voříšek, prodávající se na trhu se živými zvířaty jako hlavní součást pokrmu z dušeného psího masa. "Jíme sice psy, ale ne tenhle druh," ukazuje prodavač v obchodě s domácími zvířecími mazlíčky Liou Ming prstem na karamelově zbarvené štěně se schlíplýma ušima, které je k mání za 500 jüanů (1100 korun). "Jíme mnohem větší psiska," dodává podle agentury Reuters. Pořídit si zvířecího miláčka je teď mezi čínskými boháči velkou módou, přestože někteří Číňané stále ještě konzumují psí a kočičí maso. Podle průzkumu společnosti Euromonitor International dosáhnou letos výdaje za krmivo pro zvířátka a péči o ně odhadem asi 870 milionů dolarů (téměř 14 miliard korun). To je ve srovnání s loňskými výdaji 757 milionů dolarů zhruba o 15 procent více. "V Číně si stále více lidí pořizuje zvířecí kamarády. Není to tak obtížné jako dřív," říká Liou, zatímco jeho prodejní stánek na prašné ulici v prosperujícím jihočínském městě Kanton, metropoli provincie Kuang-tung, obklopili zvědavci. Jedna věc je jistá: někdejší přesvědčení, že zvířecí mazlíčci jsou buržoazní neřestí, které panovalo za Mao Ce-tungovy vlády, už v sílící ekonomice této nejlidnatější země světa neplatí. Ve velkých městech jako Peking, Šanghaj či Kanton rozrůstající se třída nových zbohatlíků dokonce považuje domácí mazlíčky - především psy - za módní záležitost. Oblékají je do značkových modelů, platí jim lázeňské pobyty a barví jim kožíšky nepřirozenými barvami. Tento trend je podle expertů v příkrém kontrastu s tradicí pojídání všeho možného - housenkami bource morušového počínaje a luskounem krátkoocasým konče. "V Pekingu je velké tržiště s politováníhodnými psy, čekajícími v klecích, až budou prodáni na maso. A doslova o několik metrů dál barví pudlům srst všemi barvami duhy," konstatuje výkonná předsedkyně nadace Animals Asia Foundation Jill Robinsonová. Prosperující čínský průmysl produkující imitace značkového zboží začal vyrábět i módní oblečky pro psy. V Kantonu prodávají podomní obchodníci psí přepravky nápadně připomínající zboží firmy Louis Vuitton, zatímco opodál podřimuje na prašném chodníku psík v napodobenině značkového svetříku téže značky. Podle společnosti Euromonitor International bylo v roce 2007 v Číně asi 11 miliard zvířecích mazlíčků. V roce 2006 jich bylo 10,8 miliardy a značnou část z nich tvořili ptáci, rybičky a plazi. Podle odhadů chovají lidé v Číně 150 milionů psů. Statistiky nejsou přesné, protože mnozí z nich nejsou registrovaní. Podle Euromonitor International je psů 26,8 milionu a doma opečovávaných koček je prý 10,7 milionu. Vzdor novému západnímu trendu chovu domácích zvířat zůstává psí maso v některých částech Číny populární součástí zimního jídelníčku. V Pekingu jej servíruje více než 120 restaurací, ačkoli podle nedávných informací médií mnohé z nich zavírají. Metropole se totiž snaží vylepšit si před srpnovými olympijskými hrami image. O psím mase, pro které se vžil název "voňavé", se traduje, že má léčivé účinky a v zimě zlepšuje krevní oběh. Maso z chovných zvířat, kříženců čínských psů a bernardýnů nebo jiných velkých plemen, se servíruje dušené, pečené nebo jako ragú. Vzdor rozšířenému názoru, že v Číně se ve srovnání se západními zeměmi nenakládá se psy a kočkami nejlépe, obě zvířata tam mají dlouhou historii. Někteří vědci jsou přesvědčeni o tom, že psi se v Číně před 15.000 lety rekrutovali ze skupiny ochočených vlků. Kočky jsou od dávných dob vysoce ceněny pro svou dovednost hubit škůdce. Pobláznění zvířecími miláčky se nevyhnulo ani Hongkongu, který má podle vládních údajů asi 200.000 registrovaných psů, přestože celých 19 let sužoval město sériový vrah hafanů, přezdívaný Pouliční travič. Na vycházkových stezkách líčil otrávené maso, které připravilo o život většinu psů, kteří ho pozřeli. Tak jak západní kultura zvířecích miláčků zapouští ve velké Číně kořeny, blýská se psům a kočkám na lepší časy. Tchajwanští zákonodárci schválili v prosinci zákon zakotvující pokuty až 7730 dolarů (asi 124.000 korun) pro prodejce psího masa, součásti zimního jídelníčku, kdysi velmi populárního v armádě.