Karlův most dostává nové kameny!

Autor: František Štibor - 
23. února 2008
10:59

Konečně byla zahájena první fáze nutných oprav 650 let staré památky. Do tří let má být skončena oprava zábradlí a vozovky

Karlův most pokryl 'tunel' z lešení! Po loňské opravě mostních pilířů a archeologickém výzkumu začala první fáze tolik nutných oprav této vzácné památky. Na opravy je zatím vyčleněno 180 milionů. Do tří let má být skončena oprava zábradlí a vozovky.

V první fázi vyměňují kameníci zhruba 50 procent starých kamenných bloků za nové. "Předpokládáme, že ve středu mostu jich vyměníme daleko menší procento," říká Ondřej Ševců z Národního památkového ústavu. Paradoxně je třeba vyměnit hlavně ty kvádry, které byly do konstrukce mostu vsazeny při poslední opravě v 60. a 70. letech minulého století.

"Na vině je špatná technologie," upozorňuje Ševců. Tehdy se vyměnily pouze kusy kvádrů a spáry byly zality betonem. Ten má jinou roztažnost; kámen v jeho sousedství správně 'nedýchá' a po čase 'vyhnije'. Paradoxně tak v největším pořádku jsou kameny nejstarší, a to dokonce i ty z bývalého Juditina mostu, které stavebníci později využili.

Před 650 lety byl most stavěn především z kamene 'žehrováku'. O pískovci z Kamenných Žehrovic u Prahy uvažovali restaurátoři i teď. Otevírat lom by ale bylo příliš složité a nákladné. Los padl nakonec na kámen z lomu v obci Kocbeře u Trutnova. Kvádry přitesávají a upravují kameníci stejnými technologiemi, jako to dělali jejich předchůdci za časů císaře Karla.

Historie oprav mostu

Opravy mostu probíhají v podstatě nepřetržitě po celou dobu jeho 650leté existence. Nejvíce byla stavba zničena při povodni 1432, kdy spadlo 5 oblouků a při památné 'zářijové' povodni 1890, kdy voda opět podemlela základy pilířů, z nichž se zřítily dva. Poslední velká rekonstrukce byla zahájena v roce 1965 a práce musely být dokončeny k oslavám výročí 1. máje 1979.

Oprava památky

I. etapa - Přezdění a oprava zábradlí. Kompletní výměna hydroizolace a odvodnění mostu. Dokončení v roce 2010.

II. etapa - Postupná oprava pláště mostu a mostních oblouků. Doba trvání: 5 až10 roků.