Budeme jezdit na benzín z odpadků!

27. března 2002
20:24

Drahá ropa, žádný problém... Nové technologie dokáží divy.

Všechna evropská města mají velké starosti s tím, jak naložit se stále mohutnější masou odpadů, které vyprodukuje »civilizace«. Co s ním, zní tradiční otázka. Ukládání do skládek je neperspektivní a neekologické, spalování i další druhy likvidace odpadu mají své mouchy. A což takhle vyrábět z odpadků benzín? V sousedním Německu s tím už začali. A už o nadcházejících velikonočních svátcích mnozí motoristé v okolí Drážďan natankují »odpadkový benzín«. Dorazí i k nám? Ceny nafty a benzínu v ČR se v tomto týdnu zvýšily v průměru o několik desetihaléřů za litr. Očekává se však další růst nákupních cen a pak už to i na čerpacích stanicích půjde »ráz na ráz«. Zatímco v současnosti stojí litr naturalu 95 kolem 23, v létě by se ceny benzínu mohly vyšplhat až na třicet korun za litr. V sousedním Německu nyní po zkušenostech se stále dražší ropou v minulých letech začínají sázet na perspektivní alternativní zdroje. Jistá firma začala dokonce produkovat benzín z odpadků! V Drážďanech tomu napomohla revoluční technologie na zpracování odpadků. Ročně zde nově roztřídí na 85 tisíc tun odpadu na malé části, ty jsou dále stlačeny do podoby »černých buřtíků«, jak se jim zde ironicky říká. Z nich pak firma SVZ Schwarze Pumpe jako jediná továrna na světě bude vyrábět metanol. Stlačené odpadky přicházejí do reaktoru a při teplotě 1000 stupňů Celsia přeměněny na plyn, ze kterého později vzniká metanol. Metanol se pak dále zpracovává, v první řadě na benzín! Ze zmíněných 85 tisíc tun odpadu se získá 16,5 miliónů litrů benzínu. To znamená, že roční odpad z Drážďan má hodnotu půl miliardy korun. Novou metodu nám včera potvrdil i Vladimír Třebický z pražského Ústavu paliv a maziv. "Faktem je, že z odpadků se dá tepelnou úpravou, tak zvanou karbonizací, metanol skutečně vyrobit. Jako pohonná hmota to použít lze. Už nyní se v množství do tří procent přidává do klasického benzínu. Navíc se dnes někdě jezdí i na čistý metanol," řekl Blesku Třebický. "Jde vlastně jen o to, za jakou cenu ten benzín vyrobí. V zásadě to palivo je, a poměrně ekologické. Uvolňuje se z něj pouze kysličník uhličitý a voda. Tento způsob zejména pro větší města stojí určitě za úvahu. Navíc v rámci Evropské unie se s alternativními zdroji počítá," dodal Třebický.