Zázračné semafory: Už žádné zácpy ve městech

Taky nesnášíte čekání na zelenou na semaforu? Tohle zbytečné ztrácení času pomohou vyřešit semafory s novým švýcarským systémem
Nesnášíte chvíle, kdy stojíte na prázdné křižovatce a semafor tvrdohlavě ukazuje stále červenou? Tohle nesmyslné čekání už by mohlo být brzy minulostí. Na světě je totiž nový, švýcarský systém semaforů, který dokáže hlídat a řídit dopravu hned v několika ulicích najednou. První testy byly úspěšné. Když se semafor přizpůsobí okamžité dopravní situaci, ušetříme nejen čas a nervy, ale i energii a čistý vzduch. Obvyklé semafory v západním světě jsou centrálně řízeny a programovány tak, aby co nejlépe zvládly uřídit dopravu v pravidelných dopravních špičkách. Ve zbývajících hodinách dne se však zařízení hustotě dopravy nepřizpůsobí a řidiči tak často stojí na křižovatce zbytečně dlouho. Existují už sice dokonalejší signalizační systémy, které se místy vyskytují i v České republice. Jsou to semafory vybavené speciálními čidly, která reagují na blížící se vozidla. Tyto signalizátory ale fungují bez ohledu na to, jaká je situace na blízkých křižovatkách. Systém z Curychu už dokáže sledovat, jaký je provoz na nedalekých 'světlech'. Podle toho pak řídí dopravu v celém přilehlém bloku. Jak se produkt vyvíjel? V prvním kroku zkoušeli vědci pro jednotlivé křižovatky nejvhodnější dopravní proud. Čím více aut bylo, tím rychleji došlo k problémům s vedlejšími křižovatkami. Doprava ve vedlejších ulicích začala zadrhávat a na ostatních semaforech se rychle tvořily zácpy. V konečném efektu plynula doprava hůř než s běžným programováním. V druhém kroku proto bylo nutné změnit strategii a přijít na tu správnou kombinaci. Inteligentní 'světla ' dokázala plynule řídit dopravu s ohledem na to, jaký je stav na vedlejších křižovatkách. Výsledky byly výrazně lepší než u tradičních zavedených systémů.