Na slevy nemáme!

Lidem, kteří bydlí u Prahy, se několikanásobně prodraží cestování MHD
Smůlu mají obyvatelé obcí, které jsou těsně za hranicemi Prahy. Důvod? O slevách na dopravu si většinou mohou nechat jen zdát. Přestože i tam jezdí autobusy Pražské integrované dopravy, jízdné se totiž řídí jinými pravidly než na území Prahy. "V Praze slevy umožňuje magistrát, v obcích těsně za hlavním městem už tomu tak není," uvedla Miroslava Staňková, vedoucí odboru ekonomiky dopravy společnosti Ropid. Tam by podle ní musel zajistit slevy některý z plátců, kteří dopravu dotují. Například obec nebo okres. "Obce, jako jsme například my, na takové dotace ale nemají," řekl starosta Líbeznic Otakar Hlavín. Totéž jsme se dozvěděli i na dalších mimopražských radnicích. V takzvaných pásmech, která jsou mimo hlavní město, proto mají nárok na slevu děti od šesti do patnácti let a kromě nich už jen invalidé. Pražská integrovaná doprava vozí cestující z Prahy do pěti pásem. Nejvzdálenější zastávky jsou 30 až 40 kilometrů. Pro jízdu do těchto oblastí platí studentské a důchodcovské slevy jen z centra na hranice Prahy. Dál už ne. Tíživě to pociťují zejména středoškoláci a učňové. "O státní příspěvek na dopravu si mohou požádat pouze sociálně potřební lidé," sdělila Miroslava Staňková. PŘÍBĚH Patnáctiletá Jana jezdí do školy do centra Prahy z Hovorčovic. Je to obec, kterou od hlavního města dělí jen jediná autobusová zastávka. "Zatímco moji spolužáci dají za čtvrtletní kupon 570 korun, já si musím navíc koupit ještě kupon pro další pásmo. Za něj zaplatím plnou cenu 600 korun. Celkem dám za čtvrtletní jízdné 1170 korun," uvedla studentka. Až začne za rok začne dojíždět do školy i její sestra, bude to pro rodinu už velká zátěž. "Nevím, jak to zvládneme," dodala smutně.