Blesk si vyzkoušel pilotovat airbus
Je vaším snem pilotovat letadlo? Víte, jak funguje letový simulátor? Blesk si vyzkoušel trenažér na vlastní kůži
Víte, jak funguje letový simulátor? Co umí, a jak to na něm pilotům jde? Blesk simulátor vyzkoušel na vlastní kůži. Ve svém výcvikovém středisku jich má totiž společnost ČSA hned několik. Ve středisku je používají k výcviku 'pilotů-žáků' i k přezkušování ostřílených pilotů. Blesk zajímalo, co vše trenažér umí a do jaké míry odpovídá skutečnému letadlu. Za doprovodu kapitána Romana Hurycha ze střediska Výcviku posádek letadel ČSA jsme se dostali na trenažér typu A-320, jehož kokpit je věrnou kopií skutečného Airbusu A-320. Tento typ letadla využívá společnost na středních tratích.
Co stroj dokáže? Trenažér umí navodit ihned reálný pocit startu, letu i přistání. Zásluhu na tom má vzhled interiéru - především palubní přístroje odpovídají těm, které jsou v opravdovém airbusu. Na plátno umístěné před okny trenažéru se promítá vizualizace vybraného letiště a krajiny, a tím se vytváří dojem, že se letoun pohybuje skutečně v prostoru. Třeba ruzyňské letiště a okolí Prahy z ptačí perspektivy působí fakt přesvědčivě.
Na co se využívá? Simulátor je skvělá pomůcka při takzvaném 'typovém výcviku' pilotů. Jedná se o přeškolení pilota na daný typ letadla, v případě simulátoru typu A-320 o přeškolení na Airbus A-320. Pilot si tak osvojí veškeré dění, ovládání palubních přístrojů, řízení airbusu, start, přistání ... Ale trenažér je věrným společníkem i zkušených pilotů. Ti na něm absolvují dvakrát do roka opakovací výcvik. Nacvičují si na něm abnormální postupy, nouzové situace,... Takové situace, s nimiž se valná většina pilotů, během své kariéry naštěstí nikdy nesetká.
Interiér simulátoru Airbus A320: 1 - hlavní letový displej 2 - navigační displej 3 - záložní přístroje 4 - ovládání autopilota 5 - systémové displeje 6 - ovládání a signalizace podvozku 7 - ovladače jednotlivých systémů 8 - palubní počítač 9 - podélné vyvážení 10 - ovládací páky motorů 11 - ovládání mechanizace křídla
Trenažér očima Blesku Pocit, že sedíme v kokpitu opravdového letadla jsme měli od samého začátku. Nahozením motorů se to začalo ještě stupňovat. Osvícení palubních přístrojů a blikání kontrolek, před námi se rozprostírá ranvej ruzyňského letiště... Poslední rutinní kontrola a začínáme pojíždět, tzv. rolovat. Ovládací páky motorů ('plynový pedál') naplno dopředu, zvýšit rychlost, přitáhnout knipl a stroj se pomalu odlepuje od země. Stoupáme až do - výšky 4000 ft (4000 stop = 1,22 km) a pod sebou máme Prahu jako na dlani. Asi po 30 minutách začínáme klesat na přistání. Snížit rychlost, vysunout podvozek, klapky... A pomocí kniplu směrujeme letoun na osvětlenou přistávací dráhu. Ještě snížit rychlost, vyrovnat letadlo a už se dotýkáme dráhy. Zbývá jen dobrzdit... Tak tomu se říká hladké přistání!