Pondělí 29. dubna 2024
Svátek slaví Robert, zítra Blahoslav
Polojasno 23°C

Letná: Stavba tunelů je v plném proudu

Takhle vypadá Letenská pláň v současné době
 (Autor: Jiří Rubeš)
Autor: Lucie Müllerová - 
8. srpna 2007
12:00

Nahlédli jsme za oplocení na Letenské pláni v Praze, kde probíhá výstavba tunelového komplexu Blanka - součásti městského okruhu

Rozkopaná Letenská pláň, přesunuté parkoviště, stovky metrů bílého oplocení a zpoza něho vykukující haldy hlíny. Co se to tam děje? Co tam dělají ty stroje? Blesk to zjišťoval s mluvčím Metrostavu Františkem Polákem. Za světlou plechovou ohradou se ukrývá minimálně padesátka dělníků a desítky stavebních strojů. První fáze výstavby tunelového komplexu Blanka, který bude součástí severozápadní části městského okruhu, se rozjela na plné obrátky! Jeho realizace přijde na 21 miliard korun! Dokončení stavby se plánuje na rok 2011. Mimo zraky zvědavců se hloubí stavební jáma, kde se musí udělat odbočky z tunelu a rampy nahoru. "Tunel se pak zasype, ale jen částečně. Vzniknou tu totiž podzemní garáže. Kolem ohrady se teď provádí přeložky inženýrských sítí, tedy kabelů, vody, plynu... To je priorita, na to pak už mohou navazovat další stavební práce," řekl František Polák. Lucie Müllerová


PRŮBĚH PRACÍ 1. Speciální fréza odstraňuje původní asfaltový povrch, kousky asfaltu padají z přepravního pásu přímo do připravené tatry. Asfalt se vozí k recyklaci. 2. Na řadu přichází postupné hloubení velké stavební jámy za pomoci bagrů, přistavené tatrovky odváží vybranou hlínu na rostoucí hromady. 3. O kousek dál už několik speciálních vrtáků hloubí pětadvacetimetrové jámy. Do nich se pak vkládají železné traverzy, ty se zalévají betonem. Poté se do nich nasouvají dřevěné fošny. Ty pak vytvoří boční stěny tunelu. 4. Opodál vidíme několik širokých děr. Do nich se dá 'armokov' a zalije se betonem. To je základem pilířů hlavních stěn tunelu. Musí být ze silné vrstvy betonu, aby odolaly tlaku okolního terénu.