Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Unikátní Žďákovský most: Slaví 40!

Žďákovský most
 (Autor: Jiří Rubeš, David Malík)
28. dubna 2007
13:00

Před rovnými 40 lety vznikla ve své době největší jednooblouková stavba na světě - Žďákovský most

Při pohledu na monumentální 330 metrů dlouhý ocelový oblouk Žďákovského mostu vzpínajícího se nad Vltavou se ještě dnes, přesně po 40 letech od jeho dokončení, tají dech. Když byl 27. dubna 1967 slavnostně otevřen, sebral primát do té doby největší jednoobloukové ocelové stavbě tohoto druhu na světě Duhovému mostu nad Niagarskými vodopády. Gigant, který spolykal přes 4000 tun železa, nahradil kratší mosty, které pohltila Orlická přehrada... Přehrada o celkové délce 70 kilometrů a rozloze 27 čtverečních kilometrů znamenala pro celé střední Povltaví revoluci, která zcela změnila jeho tvář. Hladina stoupla po dokončení přehrady v roce 1962 o 20 metrů! A pod vodou zůstaly stovky domů. Most byl postaven v těsném sousedství malé vesničky Žďákov. Nic jiného než jméno mostu také ze zatopené vesnice, kterou tehdy tvořilo asi 18 stavení včetně školy, hospody a pily, nezbylo. O svou živnost přišel rovněž populární místní převozník Jan Kloboučník.


Žďákovský most Plošina s vozovkou 543 metrů Výška od vodní hladiny 50 metrů Výška nad původním dnem 100 až 110 metrů Vzdálenost ukotvení mostního oblouku 330 metrů Použito bylo 4116 tun oceli (z toho 3100 tun na oblouk) Celkové náklady 71 milionů korun Autorem je architekt Josef Zeman
Z mostu házeli mrtvoly Žďákovský most a jeho okolí je dnes vyhledávanou turistickou atrakcí. Vede tudy několik turistických tras i cyklostezka. Také vyznavači bungee jumpingu nedají na Žďákovský most dopustit. Most však má za sebou i poněkud temnější zážitky. Pětičlenný gang orlických zabijáků z něho v devadesátých letech minulého století shazoval těla svých obětí. Pět mrtvých za necelé tři roky. Zabalené v drátěném pletivu, nebo zavařené v barelech s kyselinou, je vrazi házeli na dno Orlické přehrady.
Největší je Svinesundský V roce 1967 byl Žďákovský most světovou raritou. Ještě dnes mu patří osmá příčka mezi gigantickými jednoobloukovými stavbami. Nemusíme ale truchlit, že jsme přišli o primát, také na současném největším Svinesundském mostu světa, spojujícím Norsko se Švédskem, se podíleli Češi! Stejně jako v případě unikátního Žďákovského mostu ocelovou část smontovala společnost Hutní montáže Ostrava. Most byl uveden do provozu 10. června 2005, je dlouhý 704 metry, samotnou úžinu překračuje díky 247 m dlouhému betonovému oblouku vysokému 92 metrů s mostovkami 61 metrů nad mořskou hladinou.