Oprašuje se vize tunelu pod Beringovou úžinou

Sto let stará vize tunelu propojujícího východní a západní polokouli se možná v budoucnosti stane skutečností
Více než sto let stará vize podnikatelů a inženýrů propojit východní a západní polokouli tunelem pod Beringovou úžinou se možná stane skutečností. Tunel o délce 110 kilometrů by měl být nejdelší na světě a jeho cena by se měla vyšplhat na 65 miliard dolarů. Procházet by měl pod vodou až v hloubce 54 metrů a stavět by se měl v oblastech, kde zimní teploty běžně dosahují minus 70 stupňů Celsia. Dosud nejdelším podmořským tunelem je železniční tunel pod kanálem La Manche mezi Británií a Francií. Takzvaný Chunnel je dlouhý 50 kilometrů. Tunel by se měl stát i klíčovou součástí železniční trati táhnoucí se v délce 6000 kilometrů od sibiřského Jakutsku na západní pobřeží Aljašky. To by mělo případným cestovatelům umožnit jet vlakem bez přestupování z Londýna přes Moskvu až do Washingtonu. Myšlenka tunelu pod úžinou se zrodila již za cara Mikuláše II., který podobný plán schválil dokonce dvakrát. Rusku tehdy bylo líto, že v nedávné době ztratilo přístup k Aljašce bohaté na zlato a ropu, když ji v roce 1867 za pakatel prodalo Američanům. Plán však tehdy zhatila bolševická revoluce a první světová válka.