Japonci jsou nejrychlejší

Rychlovlaky zanedlouho doženou letadla. Absolutního rekordu na kolejích dosáhl japonský superexpres Maglev - 581 km/h
Chybí jim už jen křídla. Nejrychlejší vlaky současnosti připomínají skutečné střely na kolejích. J aponský superexpres Maglev, který dosáhl absolutního rekordu rychlostí 581 km/h, se dokonce nad speciální kolejí vznáší na elektromagnetickém polštáři. Pokud rychlost stále poroste, letadla budou nakonec létat již jen nad oceány... Začalo to skromně. V roce 1803 postavil v Británii Richard Trevithick první parní lokomotivu světa. Vlak vyjel na trať o rok později s pěti vagony, obsazenými sedmdesáti lidmi a deseti tunami nákladu. Jel rychlostí necelých 10 km/h. Dvě stě tři let poté se po železnicích řítí vlaky rychlostí, o které si mohly nechat zdát i některé stíhačky druhé světové války. Největší souboj o prvenství v rychlosti vedou Japonsko a Francie. Každý zabodoval ve své kategorii. Absolutním rekordem se pyšní Země vycházejícího slunce. Japonci opouštějí postupně tradiční koleje. Jejich rychlovlak Maglev se vznáší nad speciální kolejí pomocí elektromagnetických sil. Rychlosti 581 km/h dosáhl 3. prosince 2003. Vlak jede díky magnetickým silám bezpečněji a odpadá zpomalující tření. Francouzi překonali letos 3. dubna svůj 17 let starý rekord rychlovlaku TGV o takřka 60 km/h. Na klasické trati mezi Paříží a Štrasburkem se TGV po tradičních kolejích řítil rychlostí neuvěřitelných 574,8 km/h, a překonal tak i očekávání odborníků. Ti se ale shodují, že výrazně vyšší rychlosti lze dosáhnout už jen na elektromagnetických tratích. Zbytek světa za soupeřící dvojicí zaostává. Třetí místo totiž opět patří Japonsku. Expres Šinkansen, jezdící na obyčejných kolejích průměrnou rychlostí 300 km/h, má rekord 425 km/h. Německý rychlovlak ICE 3 sice jezdí průměrnou rychlostí 230 km/h, dosáhl až 406,9 km/h. Americký rychlík Acela pak už zaostává úplně. Jeho maximální rychlost na trati z Washingtonu do Bostonu je 240 km/h.